پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
پیامبر اکرم (ص): بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
دکترعلیزاده امامزاده:دفاع از نوع مقدس؛ نامی برازنده ملت ایران زمین

دکترعلیزاده امامزاده:دفاع از نوع مقدس؛ نامی برازنده ملت ایران زمین

نویسنده: Admin/پنجشنبه, 03 مهر,1393/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

دفاع از نوع مقدس؛ نامی برازنده ملت ایران زمین

دکترعلیزاده امامزاده:

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه

بسمه تعالی

با غور و تفکر در ماهیت انسانها (بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، ملیت، مذهب، و ... ) می توان به راحتی درک کرد که چرا به همه اَنگِ «بشر» و «آدمیزاد» زدهاند! مگر نه این است که انسانها تفاوتهای بنیادین با هم دارند! پس چرا همه در این اسم مشترک هستند؟.

برای پاسخ دادن به این سوال تمثیلی از میوه «سیب» می زنیم؛ درخت سیب، در هر کجا باشد و از هر نوع میوه، چه سرخ، زرد، و چه سبز به بار آورد، یک وجه مشترک عمومی دارد و آن «سیب بودن» است؛ درست مثل انسان! و باز، درست مثل انسان، هر سیبی، حتی اگر از یک درخت واحدی چیده شده باشند، «رنگ»، «بو»، «مزه» و ... خاص خود را دارد یعنی هر چند، چند سیب، میوه یک درخت هستند ولی طعم، خاصیت و ویژگی هر یک، از دیگر سیبها متفاوت است و وجه تشابه آن با انسانها، همان فرزندان حاصل از یک پدر و مادر را می توان ذکر کرد، چون که هر فرزندی، خاصیتی کاملا متمایز و جداگانه دارد. و اگر این موضوع را در سطح همه میوه های سیب در نظر بگیریم تنوعی به اندازه تمام سیب هایی موجود خواهیم داشت که همین ویژگی در مورد انسانها نیز درست صدق می کند.

حال اگر از منظری دیگر، میوههای سیب حاصل از درختان مختلف را با هم مقایسه کنیم می توان دید که بعضی از درختان میوه هایشان زودرس، بعضی ها دیر رس، بعضی از درختان میوه های کوچک و بعضی میوه های درشت دارند به طوری که اگر مهمان ویژه یک باغبان باشی و  رفتار باغبان را زیر نظر بگیری برای مهمان عزیر و سفارشی خود، از میوه های یک یا چند درخت مخصوص می چیند چرا که می داند معمولا میوه های آن درخت، خوشمزه و باطعم و یا در حد مطلوب و قابل قبول هستند. حال اگر این ویژگی را به آدمیان تعمیم بدهیم بعضی از خانواده ها هستند که مثل میوه بعضی از درختان، فرزندان آنها حتی در موسم گل دهی آفت زده شده و کِرمی می شوند، یعنی حتی وقتی جوان، تنومند و دارای وجدان بیداری هستند کج فکر می کنند و کج می اندیشند و به اصطلاح کشاورزان در زمان نارسی کرمی شده اند. اگر این ویژگی را در مقیاسی وسیعتر و در سطح ملتها بررسی کنیم باز می توان مصداقهای آن را در میان ملت ها یا نژاد های مختلف ذکر کرد؛ برای مثال با تورق تاریخ بعضی ویژگی ها را به بعضی از امم نسبت داده اند مثلا در قرآن کریم در ذکر  احوال ملل و امم مختلف وقتی که از یهود  و قوم بنی اسرائیل سخن به میان آمده در اکثر قریب به اتفاق موارد، به ذکر نافرمانی، ناشکری و ناسپاسی کردن، نفاق و دورویی و غیره پرداخته است.

غرض از بیان این مقدمهچینی نه چندان بلند، این است که با تورق تاریخ تمدن این مرز و بوم، از دوران عهد عتیق گرفته تا عهد عقیق و نیز معاصر، همواره این ملت با تمام رنگهایش برخوردار از وجدانی بیدار، غیرتی استوار، ایمانی قوی، روحی بلند و خستگی ناپذیر و ... بوده است و شاهد و گواه آن نیز در عمل، کردار، تصمیمات، و نیات مردان بزرگ آن از کورش کبیر گرفته تا خمینی بت شکن (ره) نمودار است؛  درواقع درختی نبوده است که میوه هایش به این زودی ها و راحتی ها آفت زده شده و کرمکی شود؛ از مهمترین ویژگی های بارز و برجسته ای که این مدعا را قدرتمند می سازد این است که میوه های این ملت که از آغاز ریشه دوانی و بزرگ شدن به شرافت و بزرگی و جان فدا شدن در قبال دفاع از ناموس و عزت شهرت دارند میوه های امروزین آنها نیز همین ویژگی را به اثبات رساندهاند.

معمولا در بین بنی آدم رسم بر این است که بر هر واقعهای متناسب با فرهنگ و باورهای خود نامی می نهند در این دیرینه دیار، یکی از حوادث معاصر تجاوزی بود که ابرقدرتهای متجاوز شرق و غرب در روح و لوای صدام حسین (لعن الله علیه) بر این دیار تاختند. از همین حادثه است که قصد دارم به بررسی ویژگیهای میوه های این کهنه دیار بپردازم و آن، گذاشتن نام «دفاع مقدس» بر هشت سال جنگ تحمیلی است؛ اینکه چرا این دوران را «دفاع» آن هم از نوع «مقدس» گذاشتند؟!! دو واژه ای که در عین غرابت و تضاد درونی و معنایی، یک ابهت و عزت و شکوه را در ذهن متبادر می سازد:

اگر جامعه امروز ایران را تحلیل کنیم به چهار گروه مجزا می توان طبقه بندی نمود: گروهی که ریش سفیدان جامعه محسوب می شوند و دوران قبل از انقلاب را به خوبی لمس کرده و در آن زیسته اند؛ گروه دوم که پا به سن گذارده اند جوانان اوایل انقلاب هستند در واقع این گروه اوج انقلاب و حوادث بعد از آن را رقم زدند؛ گروه سوم افراد میانسالی هستند که در دوران جنگ کودکان و نونهالان بودند و آن دوران را یا به خوبی به خاطر دارند و یا حس کرده اند و امروزه اکثریت قریب به اتفاق مدیران و مسئولان و دانشگاهیان و فارغ التحصیلان را تشکیل می دهند و گروه چهارم که نسلی تازه به عرصه آمده هستندکه اصلا با روحیه های هیچ یک از سه گروه فوق الذکر آشنایی ندارند.

حال اگر بخواهیم مفهوم «دفاع» و «مقدس بودنِ» آن را در این چهار گروه که هر کدام به یک دوره و ایدئولوژی متمایز، مربوط بوده و در آن زیسته اند می توان دریافت که همه این میوه ها از ریشه یک درخت واحدِ تنومندِ ریشهدار هستند.

اگر بخواهیم این مضمون را در ویژگی های افراد گروه اول بجوییم، بلافاصله ذهن روی قضیه «کشف حجاب» متمرکز می شود؛ در این قضیه مردمان این مرز و بوم علی رغم همه تبلیغات و فشارهای روحی و روانی و جسمانی همچنان در مقابل این فرهنگ مقاومت کردند و اینکه امروزه باز هم بر روی «رعایت و حفظ حجاب» تاکید می شود میوه های همین مبارزه هایی هست که افراد گروه اول کاشته اند؛ آنها در برابر «تهاجم فرهنگیِ» غرب، در قالب کشف حجاب دفاع کردند و به «حجاب» به منزله یک امر «مقدس»،  «تقدس» بخشیدند و همین «تقدس بخشیدنِ به حجاب» نه تنها مانع از برداشته شدن آن شد بلکه نسلهای بعدی را نیز به حفظ آن و مبارزه در برابر «کشف» آن ترغیب نمود.

از دیگر اقدامات برجسته این نسل می توان به «تربیت اسلامی و ایرانیِ» این پدران اشاره کرد که نسلی را تربیت نموند که توانستند با «قوت بازوی»  و «نثار جان خود» حدود فیزیکی، فرهنگی، و باورهای ذهنی اصیل خود را از تعرض حفظ نمایند.

نسل دوم که دست پرورده های نسل اول بودند، چنان طوفانی در میدانهای نبرد ایجاد کردند که نه تنها دشمنان خارجی نتوانستند به حدود فکری و فیزیکی این مرز و بوم نزدیک شوند و منافقان داخلی نیز که از میوه های درختانی غیر از درختان روییده در این مرز و بوم بودند نتوانستند عرض اندام کرده و تفکر و ایدئولوژی خود را ترویج دهند. این گروه لفظ «مقدس» را که در طی مبارزات و تربیت پدارنشان در وجودشان نهفته بود به صورت آشکار بر مبارزات میدانهای جنگی خود نهادند؛ چرا که هم از حدود و کیان ملی و هم از چارچوب خانوادگی و اجتماعی دفاع می کردند و کردند. و در این مسیر چنان نمایش فوق العاده ای ارائه دادند که الگویی برای سایر ملتهای جهان شدند.

گروه سوم که فرزندان این مردان خدایی هستند، هم کودکی خود را در بافت، دامان و محیط این خالقان «دفاع مقدس» گذراندند و هم بعد از آن، هجمه «ساخت» و «آبادان کردنِ» اثرات تخریبیِ فیزیکی و روحی و روانیِ جنگ را در طول دوران دانش آموزی و دانشجویی به طور عینی تجربه نمودند و نمود تداوم این دفاع مقدس را می توان در «مقاومت مقدس» در برابر «تحریم های کمر شکن»، و «دفاع مقدس» در برابر حمله های «مجازی»، «نرم»، «مخملی» و غیره در این نسل مشاهده نمود و آخرین تداوم این دفاع مقدس دیپلماتیکی در «برنامه هستهای»، «حمایت از ملتهای مظلوم من جمله سوریه» قابل مشاهده است.

اما نسل معاصر، که در محیطی چشم باز کردند که «دهکده جهانی» است نه دنیای پهناور گذشته؛ این نسل به راحتی دنیا را و فرهنگهای آنها، باورها و تبلیغات مرسوم در جوامع آنها را لمس و درک می کند؛ به علاوه این نسل نه تنها اثری از «جنگ» و غیره را درک نکرده و یا به عبارتی، شاید تا حدودی برایش جای سوال باشد که چرا بر روی «عمل جنگیدن» نام «دفاع مقدس» گذاشته اند، و از طرفی فشار اقتصادی و زندگی ناشی از تحریم ها را نیز نسل سوم و یا والدین آنها تحمل می کنند، مجبور هستند در حوزهای دیگر «دفاع مقدس» را به نمایش بگذارند. برای این نسل جبهه های جدیدی که برای نیاکانشان آشنا و ملموس نیست باز شده و می شود و همچنانکه امروز نیز شاهد بوده و می بینیم، این نسل نیز که میوه های همان درخت تنومندِ تمدنِ چند هزار ساله غیرت و شرف و حیثیت ایرانی است از افکار، باورها، ایمان، اعتقاد، ایدئولوژی و ... این مرز و بوم در جبهه های جدید و ناشناخته، «جانانه و مقدسانه» دفاع می کنند و استوار ایستاده اند و خواهد ایستاد.

 


تعداد نمایش ها (304)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:
پیوندها

 

روح شهدا صلوات
کانال ها
سامانه پیام کوتاه 5000245222
روزنامه
شورا

آمار بازدید
دی ان ان