پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله :

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
آرشیو مقالات
 مهندس حاتمی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه:   مدیریت پیشگیری یا واحد درگیری

مهندس حاتمی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه: مدیریت پیشگیری یا واحد درگیری

نویسنده: آقای نصیرپور/شنبه, 17 آبان,1393/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
3/0
 

 مهندس حاتمی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه:

 مدیریت پیشگیری یا واحد درگیری

یادداشت  :

آنچه مسلم است این است که پیشگیری همواره راحتتر، کم هزینه تر و اثربخش تر از درمان است ولی متاسفانه بسیاری از ما بویژه مسئولین امر این مقوله را جدی نمی گیرند و با غفلت از این اصل کلی گاها حتی در سطح ملی ،مردم ومملکت را دچار خسران و زیان میکنند.

بر اساس آنچه که در گوشه و کنار گفته و شنیده میشود شهر ارومیه طلایه دار تخلف ساخت و ساز ساختمانی در سطح کشور میباشد و این امر با اینکه در یکی دو سال اخیر کاهش یافته ولی تا به مرحله ی صفر رسیدن مسیری طولانی در پیش دارد؛آنچه که از اسم مدیریت پیشگیری و جلوگیری از تخلف ساختمانی به ذهن خطور میکنداین است که وظیفه ی اصلی آن پیشگیری از تخلفات ساختمانی است تا تخریب وایجاد درگیری  بمنظورجلوگیری ازساخت و سازهایی که متخلفانه ساخته میشود بعبارت دیگر وظیفه و رسالت این ارگان میتواند فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب شهروندان ارومیه به پرهیز از تخلفات ساختمانی باشد و در کنار این امر مهم همکاری درمطالعه و شناسایی پتانسیلهای شهرسازی شهر بمنظور استفاده از حداکثر ظرفیت ارومیه برای ساخت و ساز بخصوص در موضوع توسعه عمودی شهر بجای توسعه افقی آن؛در این خصوص نکاتی وجود دارد که باید  یادآور شویم تا شاید از این هزینه های گزاف مادی و معنوی که در جلوگیری از ساخت و سازغیر مجاز متحمل میشویم اجتناب ورزیم.

آنچه که جای هیچ شکی نیست این است که هر گونه ایجاد درگیری بین ارگانهای در اختیار مدریت شهری از یک سو و شهروندان در سوی دیگر بویژه درگیریهایی که منجر به ضرب و شتم و ایجاد جراحت وزخم در وجود شهروندان در هر لباس و مسندی، باعث شرم و سرافکندی مدیریت شهری بوده و این امر دل هر مسئول دلسوز دانایی را بدرد می آورد و هیچ مسئول متعهد و متخصص در مدیریت شهری از اینکه با نیروی قهریه در بین شهروندان شهرتوانسته باشد ایجاد نظم و انظباط کند خوشنود و احساس پیروزی نمیکند زیرا میداند این امر هزینه بر و ناپایدار است و هر لحظه امکان از بین رفتن آن وجود دارد و بسان دیواری است که بر روی یخ بنا نهاده شده باشد که بمحض گرم شدن هوا فرو خواهد ریخت و از نو با هزینه ای مضاعف باید ساخته شود.

سوال بسیار اساسی و قابل تامل در برخوردهای ایجاد شده این است که چرا با وجودیکه ضابطین و مأمورینی که برای انجام وظیفه و تخریب بنای بناحق ساخته شده مراجعه میکنند مورد استقبال قرار نمیگیرند و بر عکس مورد بی مهری و قهر نه تنها متخلف اصلی بلکه از طرف عامه مردمی که بطورتصادفی از محل عبور میکنند نیز، قرار میگیرند و مردم بجای طرفداری از مجرییان قانون از متخلف جانبداری میکنند؟؟!!پاسخ علمی، منطقی و درست به این سوال ما را به منشاء اصلی این مشکلات خواهد رساند و رفع  این مشکلات و موانع، پلیس پیشگیری را در جایگاه واقعی خود یعنی پیشگیری نه درگیری خواهد نشاند.از مهمترین این عوامل:

1.        عدم وجود حس مشارکت در اداره ی شهردر بین شهروندان و بعبارتی بهتر عدم ایجاد زمینه مناسب توسط مدیریت شهری در بوجود آمدن چنین حسی که از مصادیق این ادعا میتوان عدم وجود کوچکترین برنامه و فعالیت فرهنگی، اجتماعی و غیره در تقویم کاری مدیریت شهری در راستای ایجاد وحدت،همدلی،تعامل که در نهایت منجر به مشارکت آنان در پروسه ی توسعه شهرمان گردد.

2.                                                                                                                                                                                                                                   دومین عامل مهم امر فوق برخوردهای دو گانه و چندگانه پلیس پیشگیری در برخورد با تخلفات ساختمانی و متخلفین میباشد. دلیل اثباتی این امر وجود پرونده های متعدد تخلفات ساختمانی درسطح شهر حتی در بر خیابانهای عریض در کمیسیون ماده صد میباشد که دور از چشم پلیس ساختمان و شاید هم بنا به گفته شهروندان با هماهنگی با آنان گاها در بیش از یک طبقه و در سطحی وسیع ساخته و موجب هیچ درگیری و ضرب و شتمی نمیشوند و کسی خبردار نمیشود ولی آلونک 55 متری در گوشه ای از این شهر بزرگ نمیتواند دور از چشم پلیس هشیارساختمان ساخته شود و پلیس محترم در جلوگیری از این تخلف آنقدر مصر است که کار به درگیری و ضرب و شتم ویاری طلبیدن از نیروهای نظامی و انتظامی کشیده میشود بطوری که قضیه آنچنان بزرگ میشود که سر از رسانه های خارجی و بیگانه در می آورد که علمی بودن و معقولیت رفتار مدیریتی مدیران شهری بویژه شهردار محبوب و پر تلاش ارومیه را به چالش و زیر سوال میبرد

3.                                                                                                                                                                                                                                   سومین عاملی که میتوان بعنوان دلیل اصلی تخلف بیان نمود،عدم استفاده از ظرفیت کامل شهرسازی در شهر ارومیه است بطوری که بویژه در انبوه سازی وضعیت بنحوی است که انبوه سازی با توجه به قیمت زمین ومصالح و سایر هزینه ها و تعداد طبقاتی که طبق ضوابط موجود داده میشود توجیه اقتصادی نداشته که این امر باعث توجیه تخلف شده و بوجود آوردنده ی وضع تاسف بار کنونی شهر ارومیه شده است.

در نهایت با ابراز تاسف از وضعیت موجود و تقاضا از همه مسئولین امر جهت همفکری و ارائه ی پیشنهاد جهت خاتمه دادن از این نابسامانی تقاضا میشود در طرح تفصیلی  از حداکثر ظرفیت ممکن در توسعه عمودی شهر وسایر مواردی که کمک در ازبین بردن توجیه اقتصادی تخلف خواهد نمود استفاده نموده و پس از گنجاندن علمی و منطقی حداکثر ظرفیت در طرح تفصیلی جرایم و قوانین درماده صد آنچنان سخت گیرانه باشد که تخلف توجیه نداشته باشد تا انشاا.... به جایی برسیم ارومیه طلایه دار کمترین تخلف ساخت و ساز در ایران گردد.

تعداد نمایش ها (962)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

حجت الاسلام محمد خلیل پور

حجت الاسلام محمد خلیل پور

رئیس شورا

حجت الاسلام محمد خلیل پور
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

نائب رئیس شورا

گلشن نوروزی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

دبیر اول شورا

مرتضی پیری
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر دوم شورا

احد یوسفی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگوی شورا

توماج وحید افشار
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

خزانه دار شورا

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

رئیس مرکز پژوهش های شورا

حسین پناهی
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو شورا

صادق توکلی مهر
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

عضو شورا

ساسان ابراهیم زاده
مرتضی منافی

مرتضی منافی

عضو شورا

مرتضی منافی
نقی کریمی

نقی کریمی

عضو شورا

نقی کریمی
کانال تلگرامی
آمار بازدید
دی ان ان