از فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی اورمیه تا آبگرفتگی معابر و پایمال شدن حق تیمهای آذربایجانی
دورنانیوز- سرویس سیاسی و اجتماعی: آبگرفتگی معابر اورمیه، افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، نقش شورا در احیای دریاچه اورمیه، ضعف سیستم روشنایی پارکهای شهر و حواشی فینال لیگ برتر والیبال و هفته پایانی لیگ برتر فوتبال موضوعات بحث شده در گفتگوی تفصیلی محمد ستارپور و پایگاه خبری و تحلیلی دورنانیوز میباشد.
به گزارش دورنانیوز، محمد ستارپور عضور شورای اسلامی شهر اورمیه و رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست این نهاد میباشد. پایگاه خبری و تحلیلی دورنانیوز با وی که حدود سی سال از عمر خود را در نهاد شهرداری اورمیه سپری کرده گفتگویی تفصیلی پیرامون مسائل مربوط به خدمات شهری و محیط زیست انجام داده که مشروح این گفت و گو به شرح ذیل میباشد:
دورنانیوز: همانطور که مستحضر هستید، در طول ماههای اخیر، شاهد آب گرفتگی شدید برخی از معابر اورمیه همزمان با بارش باران در سطح شهر بودیم به طوری که برخی تقاطعات غیرهمسطح شهر نظیر امامت بعد از بارندگیهای به وقوع پیوسته، در اثر تجمیع آبهای سطحی عملا تبدیل به دریاچه گشته و این امر موجب ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه و وارد آمدن خساراتی به شهر و مردم شده است. آیا شورای اسلامی شهر و شهرداری اورمیه برنامهای جهت رفع این معظل مد نظر دارند؟ تاکنون چه اقداماتی در این راستا انجام و چه تدابیری برای آینده اندیشیده شده است؟
ستارپور: ببینید در حالت کلی آبگرفتگی معابر رخدادی طبیعی نه تنها در سطح کشور بلکه در کل جهان میباشد و حتی بزرگترین شهرهای مدرن دنیا نیز با این دغدغه دست و پنجه نرم میکنند. در ایران نیز آب گرفتگی خیابانها و معابر محدود به اورمیه نبوده و به طور مثال چندی پیش شاهد آب گرفتگی شدید حرم مطهر امام رضا (ع) در شهر مشهد بودیم. ولی در رابطه با آبگرفتگی فلکه امامت اورمیه میتوان گفت احداث زیرگذر منجر به کاهش ارتفاع و سطح این فلکه نسبت به خیابانهای اطراف و در نتیجه تبدیل آن به مکانی برای تجمیع آب های سطحی حاصل از بارش باران شد. البته قبلا نیز آبگرفتگیهایی در این جا اتفاق می افتاد که بدون ایجاد مشکلی، آب جمع شده به سوی رودخانه شهرچایی هدایت میشد، و همان طوری که گفته شد کاهش ارتفاع به وقوع پیوسته، باعث شد تا آب های جاری در خیابانهایی نظیر آزادگان، بهداری، درستکار، رودکی، آبشناسان، منطقه فرشته، سعدی، باغبان نوین و… به این تقاطع منتقل شده و چندین بار تردد در آن را با اختلال روبهرو سازد. در روزهای اخیر و در راستای حل این معضل، جویهای حامل آبهای سطحی خیابان رودکی و خیابانهای بالادست آن به کانال انتقال دهنده آبی که از دو سال پیش در خیابان درستکار تعبیه شده، متصل شد و از این پس در صورت بروز بارندگی، دیگر شاهد هدایت آبهای روان جاری در این خیابانها به سوی فلکه امامت و در نتیجه آب گرفتگی شدید این میدان نخواهیم بود. مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد. چرا که مشکل اصلی ما انسداد کانال انتقال آب و پس زدن فاضلاب در نتیجه برخی سهل انگاریهای شهروندان است به طوری که هدایت آبهای حاصل از باران پشتبام و حیاط منزل به سیستم جمع آوری فاضلاب، منجر به بروز مشکل و در نتیجه پسزدگی فاضلاب در فلکه امامت میشود.
دورنانیوز: همانطوری که در خبرها و اظهارنظرهای صورت گرفته از سوی مسئولین در روزهای اخیر داشتیم، قرار است تا قیمت کرایه اتوبوس و تاکسی در اورمیه افزایش پیدا کند. سوالی که در این جا مطرح است، آیا مطابق با منوال سالهای گذشته تنها در قیمت خدمات ارائه شده تغییر ایجاد شده و شورای اسلامی شهر همچنان از بحث مهم افزایش کیفیت وسایل حمل و نقل اورمیه غافل خواهد شد، یا امسال شاهد بهبود کیفیت هم زمان با افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس نیز خواهیم بود؟ با توجه به این که وضعیت وسایل حمل و نقل عمومی اورمیه مطلوب نبوده و مشکلاتی نظیر فرسودگی، عدم فرهنگسازی در میان رانندگان و… موجب شده است تا مردم رضایت کافی را از ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نداشته باشند و همواره از معضلات و دغدغههای موجود در حوزه انتقاد کنند.
ستارپور: خوشبختانه ما در شورای اسلامی شهر اورمیه توجه ویژهای به مقوله حمل و نقل عمومی هم در لحاظ زیرساختی و هم از لحاظ تجهیزاتی که در بحث مربوط به زیرساخت ناوگان حمل و نقل عمومی تاکنون اقدامات خوبی نظیر زیرسازی و آسفالت معابر و خیابانها و فراهمسازی مقدمات احداث خطوط تراموا در سطح بزرگ شهر اورمیه انجام پذیرفته است. در رابطه با تجهیرات نیز باید گفت که عمر مفید تاکسی ۵ سال و عمر مفید اتوبوس نیز ۱۰ سال میباشد که بعد از گذشت این مدت، وسیله نقلیه مربوطه خود به خود فرسوده میشود. متاسفانه هماکنون بیش از ۳۰% از تاکسیها و اتوبوسهای شهری اورمیه فرسوده میباشند و به همین دلیل دیگر توانایی ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت را به مسافرین ندارند. هر ساله بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی اورمیه بازسازی میشود و امسال نیز با دستور آقای شهردار قرار است تا مبلغ ۵ میلیون تومان به طور متوسط جهت بازسازی هر اتوبوس (جمعا ۲۰۰میلیون تومان) پرداخت شود. متاسفانه با وجود درخواستهای مکرر، بیش از سه سال است که هیچ اتوبوس جدیدی از سوی سازمان شهرداریهای کشور به ناوگان حمل و نقل عمومی اورمیه تزریق نشده و با توجه به آنکه امسال قرار است تا تعداد ۱۷هزار دستگاه اتوبوس در بین شهرداریهای مختلف کشور توزیع شود، امید است تا با توجه به نیاز شدید اورمیه به بازسازی و افزایش تعداد اتوبوسهای سیستم حمل و نقل عمومی، تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به اورمیه اختصاص پیدا کند که به نظر میرسد تعداد مورد انتظار ما تحقق نیابد! در رابطه با تاکسیرانی نیز تاکنون ۲۰۷ تاکسی فرسوده شامل پیکان و پراید از این سیستم حذف و سمند جایگزین آنها شده است و پیش بینی میشود تا مابقی آنها نیز امسال تعویض شوند.
اما در مورد قیمت ها باید گفت، که افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر انجام میپذیرد که تاکید شورای شهر بر افزایش منطقی کرایهها بر اساس نیاز رانندگان تاکسی و اتوبوس میباشد. چرا که بر اساس آمار و اطلاعات واصله، با کرایه های فعلی، این قشر با مشکلات مالی فراوانی روبهرو میشود و لازم است تا اقدامی در جهت رفع نیازهای آن ها صورت پذیرد. به طور مثال هزینه روزانه یک دستگاه اتوبوس به طور متوسط ۶۰ هزار تومان میباشد و درآمد روزانه آن ۴۰ هزار تومان! از طرفی نیز نباید این افزایش قیمتها فشاری را متوجه مردم کند. چرا که افزایش غیر منطقی و غیراصولی قیمت اتوبوس و تاکسی، منجر به ایجاد باوری غلط در سطح شهر و در نتیجه افزایش قیمت در سایر حوزهها میشود.
در رابطه با فرهنگ سازی در میان رانندگان نیز باید گفت کلاسهای آموزشی با موضوعات اخلاقی، رفتاری و رعایت قوانین و ضوابط شهری برای رانندگان تاکسی و اتوبوس برگزار شده است. هم چنین شورای اسلامی شهر اورمیه، شهرداری را ملزم به تهیه لباس فرم برای رانندگان کرده و رانندگان نیز بر اساس قانون می بایست با شکل و ظاهری مناسب در جامعه حضور یابند، چرا که معتقدیم این قشر میتواند به سبب حضور پررنگ خود در جامعه، به عنوان معرف فرهنگ و مدنیت اورمیه به مسافرین غیر بومی عمل کرده و تاثیر فراوانی را در هرچه شناختهتر شدن زیبایی های اورمیه داشته باشند، البته این موضوع در صورت عدم فرهنگ سازی در میان رانندگان نتیجه عکس نیز میتواند داشته باشد!
در رابطه با تخلفات صورت گرفته از سوی رانندگان نظیر پرخاشگری، دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب و… نیز، شهروندان گرامی میتوانند با مراجعه به سازمان تاکسیرانی، شکایت خود را در کمیته انضباطی رانندگان مطرح کنند. این کمیته با برگزاری جلسات هفتگی، اقدام به رسیدگی به این شکایات و مجازات رانندگان خاطی میکند.
دورنانیوز: همانطور که مستحضرید، چند سالی است که منطقه آذربایجان با بحرانی زیست محیطی با عنوان «خشک شدن دریاچه اورمیه» دست و پنجه نرم کرده و این بحران با توجه به عواقب خطرناک و غیرقابل جبرانی که دارد، حیات میلیون ها انسان ساکن در شهرهای اطراف این دریاچه را تهدید میکند. فارغ از اقدامات و فعالیت های نهادهای مسئولی همچون ستاد احیای دریاچه اورمیه در رفع این معضل، شورای اسلامی شهر به عنوان مهم ترین نهاد قانون گذاری اورمیه، آیا نقشی در احیای دریاچه اورمیه دارد؟ تاکنون چه اقداماتی از سوی شورای شهر جهت برون رفت از این بحران انجام پذیرفته و برنامه های آتی این نهاد چیست؟ به طور مثال شاهد آن هستیم که هم اکنون بخشی از فاضلاب شهری تصفیه شده تبریز به سوی دریاچه اورمیه هدایت میشود و این نشان از اهمیت بحران دریاچه اورمیه برای مسئولین شهری تبریز میباشد، آیا چنین اقداماتی در اورمیه نیز هم اکنون در حال میباشد؟
ستارپور: ببینید، چه اعضای شورای اسلامی شهر و چه شهرداری اورمیه و در کل مجموعه نهادهای مدیریت شهری همگام با سایر مسئولین شهر و استان، نسبت به رفع این معضل بیتفاوت نیستند. گرچه وظایف و رسالتهای شورای شهر اورمیه محدود به حریم شهر میباشد، ولی ما به عنوان نمایندگان قانونی مردم و پل ارتباطی آنها با مسئولین، با توجه به اوج بحران دریاچه اورمیه و عواقبی همچون طوفانهای نمکی که زندگی بیش از ۵ میلیون ایرانی منطقه آذربایجان را تهدید میکند، بر خود واجب میدانیم تا در حد امکان نقشی در احیای دریاچه اورمیه داشته باشیم و لازم است تا حساسیت و مسئولیت پذیری ما در این حوزه بیش از سایرین باشد، بر همین اساس اعضای شورا در اکثر جلساتی که با محوریت دریاچه اورمیه برگزار میشوند حضور یافته و همچنین از سایر نهادها و مسئولین جهت تشریح اقدامات صورت گرفته دعوت می شود تا در شورا حضور یابند. البته دولت نیز تاکنون اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده و لازم است تا بدانیم که یکی از عوامل اصلی نابودی دریاچه اورمیه مصرف بیش از حد آب در حوزه کشاورزی میباشد که خوشبختانه شاهد اجرای برنامههایی برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری مزارع و باغات کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه اورمیه میباشیم.
هدایت فاضلاب شهری تصفیه شده به سوی دریاچه اورمیه نیز در اصل یکی از برنامه ها و آیتمهای ستاد احیا جهت تامین بخشی از آب مورد نیاز دریاچه میباشد که در بودجه پیش بینی شده این ستاد، رقم قابل توجهی برای این طرح اختصاص یافته است و هم اکنون در شهر تبریز در حال اجرا میباشد. در رابطه با اورمیه نیز، این طرح در قالب هدایت آب از تصفیه خانه ریحان آباد به سوی دریاچه اورمیه در آینده نزدیک وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
دورنانیوز: میزان تولید روزانه زباله در بزرگ شهر اورمیه چقدر است؟ آیا این مقدار مطابق با استاندارد های ملی و جهانی است؟ هزینه مورد نیاز برای جمع آوری، بازیافت و دفن زباله های تولیدی در شهر چقدر است؟ آیا شورای اسلامی شهر و شهرداری اورمیه برنامه ای جهت بهره بردن از ظرفیت زباله های تولیدی در اورمیه در راستای تولید انرژی دارد؟
ستارپور: روزانه در سطح شهر اورمیه، ۴۵۰ الی ۵۰۰ تن زباله تولید میشود (میانگین ۴۷۰ تن) که این میزان بسته به فصول مختلف سال متغیر است. سرانه تولید زباله برای هر شهروند اورموی نیز ۷۳۰ گرم میباشد که نزدیک به استانداردهای موجود میباشد. ماهیانه به طور متوسط بیش از یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری، حمل و دفن زباله و همچنین رفت و روب معابر در اورمیه میشود که به نظر ما رقم بالایی بوده و ضرورت کاهش این هزینه از طریق کاهش سرانه تولید زبانه توسط هر شهروند اورموی احساس میشود. هدف ما کاهش این میزان از ۷۳۰ گرم به ۴۰۰ گرم میباشد که این امر تحقق نمییابد مگر با همکاری و احساس مسئولیت شهروندان که میتوانند با رعایت اصولی ساده هم چون کاهش میزان استفاده از ظروف یک بار مصرف، بالا بردن فرهنگ بازیافت و استفاده مجدد و در حالت کلی ایجاد تغییراتی در الگوی سبک زندگی، نهادهای مسئول را در رسیدن به این هدف و در نتیجه کاهش هزینه های صرف شده در رابطه با زباله یاری دهند.
در رابطه با تولید انرژی از زباله های شهری نیز باید گفت که بعد از دفن زباله، از چند طریق میتوان از مزایای آن که به طلای کثیف مشهور است استفاده کرد. روشهایی نظیر احداث کارخانه کمپوست، ورمی کمپوست، تولید بیوگاز و در نهایت تولید انرژی که هم اکنون تنها در تهران مورد استفاده قرار میگیرد که در این شهر از طریق نصب دستگاههای زباله سوز، از هر ۲۰۰ تن زباله ۳مگاوات انرژی برق تولید و مورد استفاده قرار میگیرد. البته لازم به ذکر است که احداث چنین کارخانهای به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که رقم کمی نیست، ولی با توجه به میزان برق تولیدی قابل توجهی که دارد، از توجیه اقتصادی لازم برخوردار است. در اورمیه نیز پارسال یکی از سرمایه گذاران با مراجعه به شورای شهر، آمادگی خود جهت احداث کارخانه تولید انرژی از زباله را اعلام کرد و شورا نیز همکاری لازم را با این سرمایه گذار کرده و حتی زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه مد نظر را در اختیار وی قرار داد که متاسفانه به دلیل عدم همکاری سرمایه گذار مورد نظر، تاکنون این امر محقق نشده است.
دورنانیوز: موضوع دیگری که به شدت مورد انتقاد شهروندان میباشد، بحث روشنایی ضعیف برخی از پارک های عمدتا تازه تاسیس اورمیه است که به رغم انتقادات فراوان رسانه ها و اذهان عمومی متاسفانه تاکنون آن طور که باید مورد توجه نهادهای مربوطه قرار نگرفته است. آیا شورای اسلامی شهر تدابیری را جهت رفع این معضل و افزایش روشنایی پارکهایی نظیر گوللر باغی اتخاذ نموده است؟
ستارپور: ضعف سیستم روشنایی تعدادی از پارکهای شهر اورمیه، موضوعی است که بنده آن را به صراحت تایید میکنم و بارها اعتراض و انتقاد خود نسبت به این معضل را به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اورمیه منتقل نمودهام. تاکید شورا بر این است که شهرداری جهت کاهش هزینهها، به سمت استفاده از انرژیهای نو مانند نصب پنلهای خورشیدی رفته و از پتانسیل های موجود در این زمینه در راستای تامین روشنایی و آب گرم اماکن عمومی نظیر پارک ها استفاده کند که امسال قرار بر این است تا این طرح در پارکهایی که سیستم روشنایی آنها با مشکلاتی روبه رو بوده و منجر به نارضایتی شهروندان عزیز اورموی شده، اجرا شود.
دورنانیوز: به عنوان یک آذربایجانی نظر شما راجع به اتفاقات تلخ به وقوع پیوسته در فینال لیگ برتر والیبال و هم چنین هفته پایانی لیگ برتر فوتبال که منجر به ضرب و شتم عدهای از هواداران آذربایجانی شده و عواملی مشکوک از رسیدن تیمهای شهرداری اورمیه و تراکتورسازی به جام قهرمانی جلوگیری به عمل آوردند، چیست؟
ستارپور: در رابطه با تیم والیبال شهرداری اورمیه میتوان گفت، این تیم با توجه به بودجه مناسب و قابل توجه اختصاص یافته و همچنین حضور بازیکنان مطرح بومی و خارجی، از شانس بالایی جهت کسب مقام قهرمانی برخوردار بود و حال به دلیل برخی سیاستهای نادرست فدراسیون والیبال هم چون عدم انتخاب شهری بی طرف جهت برگزاری دیدار پایانی و تک بازی بودن فینال و هم چنین ضعف کادرفنی تیم، اورمیه در رسیدن به جام قهرمانی ناکام مانده و درنهایت به نایب قهرمانی لیگ برتر والیبال بسنده کرد. ولی اتفاقاتی که در پایان این دیدار و در نتیجه مدیریت ضعیف عوامل اجرایی به وقوع پیوسته و منجر به ضرب و شتم بی دلیل عدهای از شهروندان اورموی شد، موجبات ناراحتی و نارضایتی اعضای شورای اسلامی شهر اورمیه و دیگر مسئولین استان را فراهم کرده و به همین دلیل ما به جد پیگیر این موضوع و احقاق حقوق پایمال شده والیبال اورمیه و هواداران متعصب و خونگرم آن هستیم.
در رابطه با اتفاقات به وقوع پیوسته در استادیوم یادگار امام تبریز نیز باید گفت، که تقریبا همان بلایی که بر سر تیم والیبال شهرداری اورمیه آورده شد، بر سر تراکتورسازی نیز آمد و این تیم که بیشک شایستهترین و زحمتکشترین تیم این فصل از لیگ برتر فوتبال کشور بود، به دلیل حواشی که همگان شاهد آن بودند (ضعف شدید داوری و شایعات کذب مطرح شده در دقایق پایانی بازی)، نتوانست علی رغم تلاش فراوان، به مقام قهرمانی برسد.
دورنانیوز: سخن پایانی؟
ستارپور: از تمامی دست اندرکاران و خبرنگاران پایگاه خبری و تحلیلی دورنانیوز تشکر کرده و برای تمامی هموطنان عزیز خود آرزوی موفقیت و سربلندی روز افزون دارم.