پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه

پیامبر اکرم (ص): بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
ارومیه و گامهای تبدیل شدن به شهری دوطبقه

ارومیه و گامهای تبدیل شدن به شهری دوطبقه

نویسنده: آقای نصیرپور/دوشنبه, 13 مرداد,1393/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

ارومیه و گامهای تبدیل شدن به شهری دوطبقه

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه به نقل از خبرگزاری ایرنا - شهرهایی که به وفور از تقاطع های غیرهمسطح بهره می برند در اصطلاح ˈشهرهای دو طبقهˈ خوانده می شوند و درحال حاضر اکثر شهرهای پیشرفته و بزرگ جهان یا پیش تر دوطبقه شده اند یا به سوی دو طبقه شدن حرکت می کنند.

 

ترافیک، در دنیای امروز از مهمترین معضلات جوامع بشری به شمار می رود که مدیران و مسئولان در نقاط مختلف جهان، راهکارهای متفاوتی را برای آن می اندیشند تا بتوانند روند افزایشی ترافیک را کند کرده و یا از بین ببرند.

اجرای طرح های زوج و فرد، دور نگهداشتن خودروها از مراکز شهر و نقاط مسافرپذیر، راه اندازی شبکه های ریلی و مسافرتهای زیرزمینی نظیر مونوریل، مترو، ترن هوایی، ترن برقی، توسعه حمل و نقل عمومی معمول همچون تاکسی، اتوبوس، بی آر تی، اقدامات سخت افزاری نظیر عریض تر کردن خیابانهای مرکزی شهر و اجرای تونل ها و خیابانهای دو طبقه و همچنین احداث تقاطع های غیرهمسطح و چند سطحه از جمله اقدامات مدیران به ویژه مدیران شهری در شهرهای مختلف جهان برای غلبه بر ترافیک و روان سازی حمل و نقل در شهرهای خودشان است.

در ایران نیز شهرهای بزرگ و پرجمعیت با اعتبارسازی و جذب درآمدها و سرمایه گذاری های مختلف، اقدامات بسیاری در راستای اجرای طرح های عمرانی ترافیکی انجام داده اند و با توجه به خبرهای منتشر شده، احساس می شود که یک نوع مسابقه برای اجرای این طرح ها در حال انجام است چراکه هرچند مدت یک بار، تیترهایی نظیر ˈبزرگترین تقاطع غیرهمسطح کشور افتتاح می شودˈ در خبرگزاری ها منتشر می شود.

از چند شهر بزرگ و به اصطلاح کلانشهر کشور که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند که بگذریم، ارومیه یکی از شهرهای با جمعیت زیاد است که اجرای طرح های عمرانی بزرگ به ویژه در حوزه ترافیک، در آن بسیار مهم به نظر می رسد که این امر با برنامه ریزی های صورت گرفته در مدیریت شهری و با کمک های کمابیش دولتی به همراه حضور سرمایه گذاران در دست اجراست.

در نگاهی تاریخی به اجرای پروژه های عمرانی ترافیکی در ارومیه متوجه می شویم که عمر اجرای تقاطع های غیرهمسطح که در گذشته به ˈزیرگذرˈ معروف بودند، در این شهر به 20 سال می رسد و نخستین زیرگذر آن زمان در تقاطع عطایی، امام (ره) ارومیه زده شد که این امر، نقش بسزایی در توسعه بخش غربی شهر داشت.

تقاطع غیرهمسطح عطایی را می توان خط شکن ساخت تقاطع های غیرهمسطح در ارومیه عنوان کرد چرا که با توجه به مزیت های دیده شده از آن، بلافاصله تقاطع غیرهمسطح پنجراه احداث شد تا خیابان پرترافیک امینی را به خیابان ارتش متصل کرده و زمینه باز شدن مسیر مهمی برای رسیدن به شهرکهای تازه تاسیس ایثار و ولیعصر فراهم شود.

ولیعصر، دانشکده، سوم خرداد، شهرچایی، خاتم الانبیا (ص)، پیامبر اعظم (ص) و برق - بهشتی هفت تقاطع غیرهمسطح دیگری بودند که بین سالهای 74 تا 91 در ایران ساخته شده و برای کاهش ترافیک شهری به بهره برداری رسیده بودند.

موج دوم و اصلی اجرای طرح های عمرانی تقاطع غیرهمسطح در شهر ارومیه از روز پایانی مهرماه سال 91 آغاز شد که در این سال، تقاطع غیرهمسطح مدرس ارومیه که چند سالی از ارائه طرح مشاوره ای آن و انجام مقدمات گذشته بود، کلنگ زنی شد و این تقاطع پرترافیک و محوری ارومیه، در مدت شش ماه به بهره برداری رسید تا گامهای مدیریت شهری ارومیه برای رسیدن به توسعه عمرانی و آرزوی شهروندان در کاهش ترافیک، وارد مرحله جدیدی شود.

نقطه مهم در این خصوص، سریالی بودن ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رینگ میانی کمربندی ارومیه و در امتداد تقاطع تازه ساز مدرس بود که پشت سرهم به بهره برداری رسیدند.

تقاطع های غیرهمسطح مادر، شهید بهشتی، امام علی (ع)، میثم، امامت، شهید ذاکر و میرزای شیرازی هفت تقاطع غیرهمسطحی بودند که پشت سرهم و از تیرماه سال 92 تا مرداد ماه امسال به بهره برداری رسیدند و تحولی در حوزه ترافیکی شهر ایجاد کردند.

البته برخی کارشناسان بر این باورند که این تقاطع های غیرهمسطح، تاثیر قابل توجهی در ترافیک شهری نداشته اند و باید هزینه آنها برای بهبود وضعیت کریدورهای درون شهری و تقاطع های مرکزی شهر در نظر گرفته می شد که می توانست در این راستا کارساز باشد.

اما در مقابل این نظر، برخی از صاحبنظران حوزه مدیریت شهری آن را بسیار موفق و مناسب ارزیابی می کنند و تاکید دارند که این تقاطع ها، به دلیل سرعت سفرهای شمالی به جنوبی و شرقی به غربی از طریق رینگ میانی کمربندی، بار ترافیک تقاطع های شهری را کاهش می دهند.

البته باید گفت که سرعت حرکت در این رینگ نیز بسیار قابل توجه است به طوری که در حدود 10 دقیقه می توان از تقاطع مدرس به تقاطع آذربایجان رسید و این امر، مقرون به صرفه بودن حرکت در این مسیر را می رساند.

با این تفاسیر و روند اجرای تقاطع های غیرهمسطح در شهر ارومیه اعم از تقاطع های نیمه کار ابوذر و ابتدای جاده سرو و همچنین مطالعه تقاطع های غیرهمسطح آذربایجان، شورا - دانشکده، ورزش- آهندوست، امام - استادان، میدان دفاع مقدس، میدان کسری، فلکه بهداری، میدان ولایت فقیه، میدان خیرین و کریدور بعثت به همراه تقاطع غیرهمسطح مدنی - مطهری نوید اجرای طرح های عمرانی بزرگ و زیبا را در این شهر می دهد که علاوه بر تاثیرگذاری بر بهبود ترافیک شهری، زیبایی بیش از پیش ارومیه را نیز موجب می شود.

با توجه به این موارد و وسعت 10 هزار هکتاری، می توان شهر ارومیه را در نخستین گامهای رسیدن به جمع شهرهای دوطبقه دانست که این امر با اهتمام مدیریت شهری و همراهی شهروندان میسر می شود.

تعداد نمایش ها (406)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
اخبار بیشتر ...
گزارش تصویری
دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه 
0
دیدار و نشست صمیمی و هم اندیشی منتخب مردم شریف استان آذربایجان غربی در...

دیدار و نشست صمیمی و هم اندیشی منتخب مردم شریف استان آذربایجان غربی در...

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه، دیدار و نشست صمیمی و هم اندیشی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی منتخب مردم شریف...
0
برای اولین بار در ارومیه؛

برای اولین بار در ارومیه؛

مجمع نمایندگان ادوار شوراهای اسلامی شهر تشکیل می شود

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه ، اولین نشست و مذاکرات برای تشکیل مجمع اعضای ادوار شورای اسلامی شهر ارومیه با هدف ایجاد...
0
جلسه بررسی سند دستور کار طرح جامع تجدید نظر شهر ارومیه با حضور رییس و...

جلسه بررسی سند دستور کار طرح جامع تجدید نظر شهر ارومیه با حضور رییس و...

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه ، همزمان با سفر کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران جلسه بررسی سند دستور کار...
0
گزارش تصویری بیشتر ...
گالری ویدئوها
پیوندها

 

نقی کریمی

نقی کریمی

رئیس شورا

نقی کریمی
مرتضی منافی

مرتضی منافی

نایب رئیس

مرتضی منافی
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر اول

احد یوسفی
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

دبیر دوم

گلشن نوروزی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگو

توماج وحید افشار
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

خزانه دار

ساسان ابراهیم زاده
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

عضو

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

عضو

حسین پناهی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

عضو

مرتضی پیری
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو

صادق توکلی مهر
حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

عضو

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور
روح شهدا صلوات
 
سامانه پیام کوتاه 5000245222
روزنامه
شورا

آمار بازدید
دی ان ان