پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه

پیامبر اکرم (ص): بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
امر به معروف و نهی از منکر انگیزه قیام امام حسین ( ع )

امر به معروف و نهی از منکر انگیزه قیام امام حسین ( ع )

نویسنده: آقای نصیرپور/چهارشنبه, 29 مهر,1394/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

دکتر محمدرضا علیزاده امامزاده :

امر به معروف و نهی از منکر انگیزه قیام امام حسین ( ع )

یادداشت :

با مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال 60 هجری ، یزید ، پسر معاویه به جای پدر نشست . او بلافاصله پس از به دست گرفتن حکومت در فرمانی به ولید بن عتبه ، فرماندار مدینه نوشت : از امام حسین ( ع ) بیعت بگیرد و در این امر شدت عمل به خرج داده و هیچ رخصت و فرصتی را هم به ایشان ندهد . ولید ، پس از دریافت فرمان یزید ، مروان بن حکم     ( استاندار سابق معاویه ) را به مشورت طلبید . مروان ، پیشنهاد نمود هر چه سریعتر از امام حسین ( ع ) برای یزید بیعت بگیرد . ولید نیز شبانه ماموری را در پی امام ( ع ) فرستاد و ایشان را فرا خواند . پس از حضور امام حسین ( ع ) در مجلس ولید ، او ضمن اعلام مرگ معاویه ، فرمان یزید مبنی بر بیعت گرفتن از امام حسین ( ع ) را به اطلاع آن حضرت رسانید . اما ، امام از بیعت خودداری کرد و در فردای همان شب که مروان بار دیگر بیعت با یزید را با امام حسین ( ع ) در میان نهاد ، امام در پاسخ او فرمود : (( ما از خداییم و به سوی خدا باز می گردیم . اینک باید فاتحه اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایی مانند یزید گرفتار شده اند . )) پس از آن نیز قیام خونین امام حسین ( ع ) علیه یزید که حکومتش ، حکومت ظلم ، بیداد ، جنایت ، فساد ، حق کشی و ضدیت با اسلام بود با حرکت از مدینه به مکه شکل گرفت .

امام حسین ( ع ) به هنگام حرکت از مدینه ، در نامه ای که به برادرش محمد حنیفه نوشت ، انگیزه قیام خود را اینگونه بیان فرمود :

(( خروج من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری است ، بلکه هدفم امر به معروف و نهی از منکر و خواسته ام از این حرکت ، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت جدم رسول خدا ( ص ) و پدرم علی بن ابیطالب ( ع ) است . پس ، هر کس این حقیقت را از من بپذیرد ( و از من پیروی کند ) ، من با صبر و استقامت راه خود را در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و این قوم حکم کند که او بهترین حاکم است . ))

امام حسین ( ع ) در عبارات مذکور ، ضمن بیان انگیزه قیام خویش ، اعلام می دارد برای برپایی امر به معروف و نهی از منکر با صبر و استقامت پیش خواهد رفت و در این راه هر کس او را یاری کند راه خدا را پذیرفته است ، تا بدین وسیله بر اهمیت دو فریضه مذکور و راهی که برگزیده ، تاکید نموده است .

علاوه بر این ، معاویه در زمان حکومت خویش ، در جهت نابودی اسلام و سنت رسول الله ( ص ) هر چه توانست ، اقدام کرد . او ظلم ، ستم ، جنایت و فساد را در جامعه گسترش داد . خون بی گناهان بسیاری را بر زمین ریخت و از هیچ اقدامی برای حیف و میل بیت المال به نفع خود و اقوامش دریغ نکرد ، با حفظ ظواهر اسلامی برای نابودی دین اسلام ، حداکثر تلاش خود را به عمل آورد . با پیامبر اسلام ( ص ) و اهل بیت مکرم او دشمنی می کرد و دوستداران اهل بیت را از دم تیغ می گذرانید و برخلاف تعالیم اسلام ، عصبیت های قومی را تشویق می کرد و ... خلاصه ، وضعیت جامعه اسلامی به گونه ای دگرگون شده بود که امام حسین ( ع ) تصمیم گرفت با قیام خود و بذل خون پاکش در راه خدا که بالاترین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر است به اصلاح امت جدش رسول الله ( ص ) اقدام کند .

 

 

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه از فرایض اسلامی هستند که با اقامه آنها دیگر واجبات دینی نیز اقامه می شوند . حیات اسلام با امر به معروف و نهی از منکر ، پیوند مستحکمی دارد و نقش امر به معروف و نهی از منکر در بر پا داشتن حق و میراندن ظلم و ستم غیر قابل انکار است . کسی که به امر به معروف و نهی از منکر می پردازد از مقام و جایگاه بس بلندی برخوردار است . پیامبر اسلام ( ص ) می فرماید : (( کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند ، جانشین خداوند در زمین و جانشین رسول خدا و جانشین کتاب خدا است . ))

امام علی ( ع ) نیز درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می فرماید : (( تمام کارهای نیک ( حتی ) جهاد در راه خدا ، در برابر امر به معروف و نهی از منکر همچون آب دهان در برابر دریای پهناور است . ))

مراحل امر به معروف و نهی از منکر

برای امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله وجود دارد :

1 تنفر و انزجار از منکر و معصیت : بدین معنی که بر هر مسلمانی واجب است که در اندرون قلب خود از منکر متنفر بوده و معروف ها را دوست بدارد . این امر مزایای مختلفی در بر دارد ، از جمله : الف ) انسان را از افتادن در دام منکرات و گناهان باز می دارد . ب ) مانع بی تفاوتی انسان در برابر گناه و معصیت می شود . ج ) اقدام برای نهی از منکر و امر به معروف را زمینه سازی می کند .

2 تذکر لسانی : که ناظر به نهی از منکر و و دعوت به معروف ها با زبان است . در این مرحله ، انسان مسلمان با زبان به مبارزه منکر می رود و سعی می کند به این طریق از آن جلوگیری کند .

3 اقدام عملی : در این مرحله ، از قدرت و زور برای نهی از منکر استفاده می شود . کسانی را که تابع زبان منطق نیستند باید با توسل به قدرت از انجام منکرات باز داشت . هیچ کس ، تحت هیچ عنوانی حق ندارد با به خطر انداختن سلامت جامعه اسلامی ، منکرات را در جامعه شایع کند . سلامت جامعه باید حفظ شود و فضا هر روز بیشتر از روز قبل برای دینداری و عمل به تعالیم دین آماده گردد . البته ، ناگفته نگذاریم که اقدام عملی درباره منکرات از وظایف حکومت به حساب می آید و اگر مردم و حکومت ، دست در دست هم نهاده و امر به معروف و نهی از منکر کنند ، ریشه کن شدن منکرات را باید یک امر حتمی به حساب آورد .

مبارزه با منکرات ، وظیفه همگانی

یکی از درس های بزرگی که باید از نهضت امام حسین ( ع ) آموخت ، امر به معروف و نهی از منکر است . در شرایطی که بعضی منکرات ، جامعه و مردم مسلمان را تهدید می کنند ، ساکن نشستن روا نیست . همه باید به پا خیزند و با کنار نهادن برخی ملاحظه کاری ها از منکرات نهی کنند . اسلام دین بی تفاوتی نیست ، از نظر این دین ، همه مسئول هستند و همه باید در جهت سلامت جامعه ، حفظ اسلام ، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی تلاش کنند و با هر خطری که اینها را تهدید می کند ، مبارزه نمایند . با یک مبارزه پیگیر و مداوم است که می توان ریشه منکرات را خشکاند .   

 

 

تعداد نمایش ها (781)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
اخبار بیشتر ...
گزارش تصویری
دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با فرماندار شهرستان ارومیه

دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با فرماندار شهرستان ارومیه

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه،  ظهر امروز اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با حضور در دفتر کاری غلامحسین عماری...
0
راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در ارومیه برگزار شد

راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در ارومیه برگزار شد

به گزارش ارتباطات وامور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه:راهپیمایی روز جهانی قدس با شعار محوری "طوفان الاحرار" باحضور اعضای شورای...
0
دیدار نوروزی با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی

دیدار نوروزی با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی

دیدار نوروزی رییس شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی
0
دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه 
0
گزارش تصویری بیشتر ...
گالری ویدئوها
پیوندها

 

نقی کریمی

نقی کریمی

رئیس شورا

نقی کریمی
مرتضی منافی

مرتضی منافی

نایب رئیس

مرتضی منافی
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر اول

احد یوسفی
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

دبیر دوم

گلشن نوروزی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگو

توماج وحید افشار
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

خزانه دار

ساسان ابراهیم زاده
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

عضو

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

عضو

حسین پناهی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

عضو

مرتضی پیری
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو

صادق توکلی مهر
حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

عضو

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور
روح شهدا صلوات
 
سامانه پیام کوتاه 5000245222
روزنامه
شورا

آمار بازدید
دی ان ان