پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه

پیامبر اکرم (ص): بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
دهه مبارک فجر ، تجلی شکوهمند حماسه

دهه مبارک فجر ، تجلی شکوهمند حماسه

نویسنده: آقای نصیرپور/یکشنبه, 11 بهمن,1394/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

دهه مبارک فجر ، تجلی شکوهمند حماسه

 

نویسنده: دکتر محمدرضا علیزاده امامزاده

رییس کمیسیون فرهنگی واجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه

 

یاداشت:

بسمه تعالی

دهه فجر آئینه ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد .  (( مقام معظم رهبری ))

( والفجر و لیال عشر ...) دهه مبارک فجر ، تجلی شکوهمند حماسه و سرافرازی ملتی است که در عصر اسارت انسان و در روزگار قحطی انسانیت ، با انقلاب اسلامی خویش ، صفحه ای زرین را در تاریخ حیات آدمی گشود و صلای خداخواهی ، معنویت ، آزادی و استقلال را در گوش جان جهانیان طنین انداز کرد . در این دهه مبارک ، یاد حضرت امام ( رحمت الله علیه ) را گرامی می داریم .

ابر مردی که هماره دم مسیحایی اش ، جان بخش جان های حقیقت جوست و هنوز پس از گذشت سال ها از رحلت ملکوتی اش ، نامش بر پایه های ستم استکبار لرزه می افکند و یادش ، در دل های مستضعفان و آزادگان زمین ، امید می آفریند و انگشت اشارت او ، به آیندگان امتداد راه را نشان می دهد .

ورود حضرت امام خمینی ( ره ) به وطن اسلامی و آغاز دهه مبارکه فجر

در 12 بهمن سال 1357 هجری شمسی ، امام خمینی ( ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند . پس از یکصد و هفده روز توقف در نوفل لوشاتو ، ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران بهسوی تهران حرکت کردند .

در هواپیما دویست نفر امام ( ره ) را همراهی می کردند که پنجاه تن از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام

( ره ) و 150 نفر دیگر از خبرنگاران بودند . راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام ( ره ) در میان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله های هواپیما فرود آمدند .

خودروی حامل امام ( ره ) و افراد اسکورت با سرعتی متعادل به سوی میدان آزادی به راه افتادند تا از آنجا راهی دانشگاه تهران شوند و سپس راه را در مسیر خیابان آزادی تا بهشت زهرا ادامه دادند . امام ( ره ) در این روز ابتدا در فرودگاه سپس با حضور در کنار شهدای انقلاب اسلامی ایرادسخن کردند .

روز شنبه 14 بهمن از ایام الله دهه فجر در محل مدرسه شماره 2 علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به اتفاق سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن ابتدا خلاصه ای از نظریات امام ( ره ) خوانده شد ؛ سپس سئوالات خبرنگاران آغاز گردید که خلاصه ای از پاسخ ایشان به این شرح بود :

( کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم ، اگر موقع جهاد شد می توانیم اسلحه تهیه کنیم . دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد . اعضای شورای انقلاب تعیین شده اند . از ارتش می خواهم هرچه زودتر به ما متصل شود . ارتشیان فرزندان ما هستند . ما به آنها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند . قانون اساسی که تدوین شده به آرا عمومی گذاشته می شود . تمام اتباع خارجی بطور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد .)

امام ( ره ) در روز 16 بهمن طی فرمانی مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت تعیین و معرفی کرد . عصر همانروز در سالن سخنرانی مدرسه علوی یک مصاحبه مطبوعاتی بین المللی ترتیب داده شد ، در این جلسه بازرگان برنامه و وظایف دولت موقت را تشریح کرد و افزود برگزاری همه پرسی درباره تغییر رژیم ، برگزاری انتخابات مجلس موسسان و انجام انتخابات مجلس از وظایف این دولت است .

روز 19 بهمن ماه بزرگ ترین راهپیمایی انقلاب صورت گرفت . در قطعنامه پایانی راهپیمایی نخست وزیری مهدی بازرگان توسط تظاهرکنندگان تایید شد .

در روز 20 بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود ، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را استماع نمایند . در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت ؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی به پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و به محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته به جناح های مختلف به نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند . این درگیری خونین ده ها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در نهایت همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند .

روز 21 بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه جانبه مردم و نیروهای دولتی بود . درگیری خونین مردم و لشگر گارد در این روز به اوج خود رسید ؛ و جنگ تانک ها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد .

امام ( ره ) تهدید کرد در صورت عدم جلوگیری از کشتار لشگر گارد حکم جهاد خواهد داد . در این روز چندین کلانتری توسط گروه های مسلح مردمی تسخیر شدند که در نتیجه آن مقادیر زیادی اسلحه به دست مردم افتاد . در همین روز فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره 40 را انتشار داد ؛ به موجب این اعلامیه رفت و آمد مردم از ساعت 30 : 16 تا 5 بامداد ممنوع اعلام شد . در پی اعلامیه مزبور اعلامیه دیگری صادر و منع عبور و مرور تا ساعت 12 بامداد تمدید شد . مردم عملا" مقررات حکومت نظامی را  باطل ساختند و تا صبح در خیابان ها با ایجاد حریق و راه بندان های متعدد مانع حرکت قوای نظامی می شدند .

22 بهمن از ایام الله دهه فجر ، در این روز به ترتیب زندان اوین ، ساواک ، سلطنت آباد ، مجلسین سنا و شورای ملی ، شهربانی ، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم درآمد . در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد . پادگان باغ شاه و دانشکده افسری ، دبیرستان نظام ، زندان جمشیدیه ، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود .

ساعت 10 بامداد روز 22 بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح به ریاست عباس قره باغی در ستاد مشترک تشکیل گردید . پس از گزارشات فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد ؛ اکثرا" موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیه ای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و به امضا رسید . پس از تصمیم شورای عالی ، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد . رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد . لحظه ای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد .

 

 

 

 

تعداد نمایش ها (528)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
اخبار بیشتر ...
گزارش تصویری
راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در ارومیه برگزار شد

راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در ارومیه برگزار شد

به گزارش ارتباطات وامور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه:راهپیمایی روز جهانی قدس با شعار محوری "طوفان الاحرار" باحضور اعضای شورای...
0
دیدار نوروزی با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی

دیدار نوروزی با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی

دیدار نوروزی رییس شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی
0
دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه 
0
دیدار و نشست صمیمی و هم اندیشی منتخب مردم شریف استان آذربایجان غربی در...

دیدار و نشست صمیمی و هم اندیشی منتخب مردم شریف استان آذربایجان غربی در...

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه، دیدار و نشست صمیمی و هم اندیشی حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی منتخب مردم شریف...
0
گزارش تصویری بیشتر ...
گالری ویدئوها
پیوندها

 

نقی کریمی

نقی کریمی

رئیس شورا

نقی کریمی
مرتضی منافی

مرتضی منافی

نایب رئیس

مرتضی منافی
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر اول

احد یوسفی
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

دبیر دوم

گلشن نوروزی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگو

توماج وحید افشار
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

خزانه دار

ساسان ابراهیم زاده
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

عضو

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

عضو

حسین پناهی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

عضو

مرتضی پیری
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو

صادق توکلی مهر
حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

عضو

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور
روح شهدا صلوات
 
سامانه پیام کوتاه 5000245222
روزنامه
شورا

آمار بازدید
دی ان ان