پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه

پیامبر اکرم (ص): بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چیزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد بود.
مهندس مهران حاجیلو :شورا و شهرداری در کره جنوبی

مهندس مهران حاجیلو :شورا و شهرداری در کره جنوبی

نویسنده: آقای نصیرپور/پنجشنبه, 02 مرداد,1393/دسته ها: مقالات

رتبه بندی این مطلب:
4/0

شورا و شهرداری در کره جنوبی

مهندس مهران حاجیلو :

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه

 

 جمهوری کره ، شهرهای بسیاری دارد و از یک ساختار حکومتی محلی بهره مند است که بر مبنای کارآیی و همچنین ریشه های تاریخی ، طرح ریزی شده است . با این وجود ، اصلاحات زیادی در دستور کار دارد که طی آنها کره از یک سیستم سه جانبه ، به یک سیستم شهر محور دو جانبه تبدیل می شود.به بیان ساده ، تقسیمات کشوری کره جنوبی را می توان اینگونه تشریح کرد که این کشور به 9 استان تقسیم شده که هر کدام متشکل از چند شهرستان است. به هر حال ، سیستم سنجشی که برای شناسایی مراکز شهری عمده طرح ریزی شده ، این سیستم را به ترتیبی خاص ، تشریح کرده است که در آن ، شش ابر شهر مثل ، بوسان ( که بعد از سئول ، بزرگترین شهر کره است ) و همچنین شهرهای عادی که جمعیتی بالای 150 هزار نفر دارند، مشخص شده است . سه شهری که جمعیت بالای 500 هزار نفردارند ، براساس نواحی مختلف و دیگر شهرها بر اساس مناطق محلی تقسیم شده اند . همچنین شهرستان های خارج از مراکز شهری ، به شهرهای کوچک و حوزه های کوچک تقسیم شده اند. مناطقی که بالای 20 هزار نفر جمعیت داشته باشند ، شهر کوچک و بقیه ، حوزه کوچک محسوب می شوند. هم شهرهای کوچک و حوزه های کوچک ، متشکل از چند روستا می باشند . در کره جنوبی بر اساس قوانین مربوط به دولتهای محلی ، شورای شهر از قدرت  خود مختار قانونی برای تصویب ، اصلاح و یا مردود شناختن تقاضا ها و پیشنهادهای شهرداری و همچنین حق ارزیابی و تصویب بودجه عمرانی مورد تقاضای شهرداری برخوردار است . از دیگر وظایف شورای شهر این کشور می توان به بازرسی از اداره های دولتی شهر اشاره کرد. شوراها هر سال 10 روز را به بازرسی و تحقیق از پیکره اداری شهر می گذراند و چنانچه بیش از یک سوم اعضای شورا اصرار به پیگیری یک پرونده ویژه داشته باشند ، این پرونده به طور جداگانه مورد بررسی و قضاوت قرار خواهد گرفت . شورا چنانچه ضروری بداند حضور شهردار و دیگر مقام های رسمی و همچنین ارائه اسناد و مدارک افزون تر را مطالبه میکند . مواردی هم بوده که گاه در جریان بازرسی ها کار به شهادت و قسامه شهردار و دیگر مقام های رسمی شهر کشیده است . شورای شهر همچنین پیشنهادها ، انتقادها و تقاضای مکتوب شهروندان را بررسی می کند . دیگر وظایف و فعالیت های شورا عبارتند از ، وضع و جمع آوری  مالیات های محلی ، هزینه های اشتراک (خدمات شهری) ، کمیسیون ها و ا جاره بها هایی که جزئیات آن در قانون نیامده و به شورای شهر واگذار شده است ، نظارت بر نحوه صرف و هزینه شدن بودجه شهرداری ، مدیریت و حتی لغو تسهیلات و خدمات عمومی. اعضای شورای شهر را در حقیقت می توان نمایندگانی از سوی شهروندان دانست که از طریق آرای آزاد و مستقیم آنها انتخاب می شود.

کره جنوبی فقط یک شهر ویژه دارد که سئول است وبه 25 ناحیه و 522 محله تقسیم می شود. نواحی در سال 1988 ، خود مختار شده اند و از سال 1995، هر کدام شهردار خود را انتخاب می کنند. منطقه سئول بزرگ، ده میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد وبیست و دومین منطقه پر جمعیت جهان است .

با وجود نظارت شورای شهر بر دستگاه شهرداری ، حکومت سئول بزرگ ، توسط شهردار منتخب هدایت می شود.

انتخابات نخستین دوره شورای شهر سئول دهم مه 1952 برگزار شد . اما به دلیل اینکه کره از دو سال پیش از آن (25 ژوئن 1950 ) در گیر جنگ شده بود ، شورای منتخب امکان فعالیت را پیدا نکرد. سه سال بعد در 5 سپتامبر 1956 ، نخستین دوره شورای سئول سازماندهی شد و رسما آغاز به کار کرد.

اعضای دومین دوره ، طی انتخابات 12 دسامبر 1960 شناخته شدند اما شورای منتخب به دلایل سیاسی منحل شد. سال بعد سیستم خود مختار محلی دوباره احیا شد و 132 عضو شورای شهر سئول از طریق رای مستقیم مردم در 20 ژوئن 1991 انتخاب شدند. در انتخابات 27 ژوئن 1995 نیز 147 عضو شورای شهر سئول برای حضور در چهارمین دوره شورای شهر پایتخت برگزیده شدند.

در جهارم ژوئن 1998 ، انتخابات پنجمین دوره ، در 13 ژوئن 2002 ، انتخابات ششمین دوره و در 31 مه 2006، انتخابات هفتمین دوره شورای شهر سئول برگزار شد. بودجه عمرانی شهر در فصل زمستان و 10 روز قبل از پایان سال مالی برای بررسی و تصویب ، تسلیم شورا می شود.

شورای شهر، 106 عضو دارد که از این تعداد، 96 نفر از حوزه های انتخاباتی محلی ( متعلق به حوزه سئول ) و 10 نفر نیز به نمایندگی از حوزه های جانبی ( حومه شهر ) به شورا راه می یابند تا در دوره چهار ساله این نهاد قدرتمند و خود مختار محلی ، فعالیت کنند.ساختار سازمانی شورای شهر از یک رئیس ، دو معاون ( دوره فعالیت این سه سمت ، دو ساله است ) و دو کمیته عمومی و ویژه تشکیل شده است . کمیته عمومی از بخش های حمل ونقل ،مدیریت شهری ، مسکن ومعماری ، بهداشت و امور اجتماعی ، آموزش و پرورش و امور فرهنگی ، محیط زیست و منابع آبی ، اقتصاد و دارایی ، ادارات و سازماندهی شورا متشکل است .

کره جنوبی فقط یک شهر ویژه دارد که سئول است و به 25 ناحیه و 522 محله تقسیم می شود.

کمیته ویژه نیز از چندین زیر مجموعه شامل بودجه و حسابداری ، امور زنان ، توسعه محلی ، حمایت از تعامل و رابطه بین کره جنوبی و کره شمالی ، حمایت از توسعه متعادل در منطقه ، پیشگیری و مقابله با حوادث غیر مترقبه طبیعی و حمایت از رفاه عمومی برای شهروندان تشکیل شده است . علاوه بر عناوین سازمانی یاد شده ، چند عنوان مدیریتی دیگر شامل دفتر اطلاعات مردمی ( روابط عمومی ) ، امور اجرایی ، مرکز سیاست گذاری و 10 نفر مشاور نیز در سازمان شورای شهر گنجانده شده اند که همگی آنها ( از جمله رئیس شورا و دو معاونش ) زیر نظر یک دبیر کل مدیریت می شوند.

با وجود نظارت شورای شهر بر دستگاه شهرداری ، حکومت سئول بزرگ ، توسط دفتر شهردار منتخب هدایت می شود. شهردار سه نفر را به عنوان معاون شهردار بر می گزیند تا در کنار دیگر شهردار های کمکی ، بر اداره شهر نظارت کنند. این سمت ، به طور سنتی یکی از قدرتمند ترین منصب های کره جنوبی قلمداد می شود . به طوری که بسیاری از شهرداران پایتخت در طول سالیان گذشته پس از پایان دوره شهرداری به ریاست یکی از وزارتخانه ها و حتی به دفتر ریاست جمهوری راه یافته اند ، سئول25 ناحیه و 522 حومه تشکیل شده است . بخش های حومه ای از سال 1988 خود مختار شده و از سال 1995 برای خود شهردار انتخاب کرده اند اما انتخاب شهردار سئول کیفیتی پیچیده تر و تا حدی سیاسی تر دارد چرا  که به رغم برگزاری انتخابات آزاد مردمی ، فعالیت و حمایت های حزبی در معرفی و انتخاب شهردار بسیار اهمیت دارد.

مهندس مهران حاجیلو :

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه

 

منابع :

فرجاد فرهاد ، ساختار شهرداری و شورای شهر سئول

استیونز اندرو ، حکومت محلی در کره جنوبی (شهردار سئول ، قدرتمند ترین شهردار کره جنوبی )

تعداد نمایش ها (1187)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
اخبار بیشتر ...
گزارش تصویری
دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با فرماندار شهرستان ارومیه

دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با فرماندار شهرستان ارومیه

به گزارش ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه،  ظهر امروز اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار با حضور در دفتر کاری غلامحسین عماری...
0
راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در ارومیه برگزار شد

راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با سراسر کشور در ارومیه برگزار شد

به گزارش ارتباطات وامور بین الملل شورای اسلامی شهر ارومیه:راهپیمایی روز جهانی قدس با شعار محوری "طوفان الاحرار" باحضور اعضای شورای...
0
دیدار نوروزی با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی

دیدار نوروزی با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی

دیدار نوروزی رییس شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با فرمانده سپاه شهدا و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی
0
دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه

دیدار نوروزی رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه 
0
گزارش تصویری بیشتر ...
گالری ویدئوها
پیوندها

 

نقی کریمی

نقی کریمی

رئیس شورا

نقی کریمی
مرتضی منافی

مرتضی منافی

نایب رئیس

مرتضی منافی
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر اول

احد یوسفی
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

دبیر دوم

گلشن نوروزی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگو

توماج وحید افشار
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

خزانه دار

ساسان ابراهیم زاده
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

عضو

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

عضو

حسین پناهی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

عضو

مرتضی پیری
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو

صادق توکلی مهر
حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

عضو

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور
روح شهدا صلوات
 
سامانه پیام کوتاه 5000245222
روزنامه
شورا

آمار بازدید
دی ان ان