پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله :

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
آرشیو مقالات
تبریک عید سعید قربان به قلم دکتر محمدرضا علیزاده امامزاده : رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه

تبریک عید سعید قربان به قلم دکتر محمدرضا علیزاده امامزاده : رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه

نویسنده: آقای نصیرپور/دوشنبه, 22 شهریور,1395/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

تبریک عید سعید قربان به قلم دکتر محمدرضا علیزاده امامزاده : رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه

یادداشت :

قوربان بایرامینیز موبارک اولسون!

عید سعید قربان مبارک!

 

بسمه تعالی

در فلسفه اگزیستانسیالیستی "کی یر کگور" انسان در زندگی خود در یکی از سه مراحل زیر قرار می گیرد:

 

الف) زیبایی شناختی .

ب) اخلاقی.

ج) مرحله دینی.

 

الف) در مرحله زیبایی شناختی اصل لذت بر زندگی انسان حاکم است بدست آوردن پول ،شهرت ،قدرت،....در این مرحله هیچ کاری قابل تبیین جز به ارجاع به اصل لذت نیست.

 ب)در مرحله اخلاقی ،انسان برای لذت زندگی نمی کند بلکه یک یا چند اصل اخلاقی را پذیرفته وزندگی خود را بر اساس آن بنا می کند وبه گونه ای زندگی می کند که اصل یا اصول اخلاقی خویش زیر پا گذاشته نشود و در واقع رعایت این اصول به زندگی او معنا ومفهوم می بخشد. مثلا می گوید: من در زندگی به کسی ظلم نمی کنم و.....

ج)اما در مرحله دینی فقط فرمانبردار خداست.در این مرحله فقط یک چیز است که به زندگی او معنا ومفهوم می بخشد وآن احساس رضایت خداوند از روش زندگی اوست.

ین مرحله دینی از دو جهت با مرحله اخلاقی متفاوت است:

1)در مرحله اخلاقی کسی بر انسان جز خودش حاکم نیست ،در حالیکه در مرحله دینی خداوند بر او حاکم است.

2)در مرحله اخلاقی هیچکس فرمان خلاف اخلاق را قبول نمی کند ولی در مرحله دینی بعید نیست که در فرامین خداوند مواردی بر خلاف اخلاق متعارف وجود داشته باشد.بعنوان مثال حضرت ابراهیم  (ع)مامور  به ذبح  فرزند خویش می گردد .ابراهیم (ع)اگر در مرحله اخلاقی زندگی می کرد می توانست اعتراض بکند که چرا برای رسیدن به تو بایستی شدیدترین عاطفه ام را زیر پا بگذارم آیا برای رسیدن به تو راهی جز کشتن فرزند وجود ندارد؟وفرزند او هم می توانست بگوید :خدایا به چه جرم من باید کشته شوم پدرم طالب دیدار توست پس چرا من باید فدا شوم ؟اگر پدرم بدنبال لقا الله نبود من زنده می ماندم .ولی چون هر دو در مرحله دینی که فراتر از مرحله اخلاقی است زندگی می کردند بدون هیچگونه اعتراضی بلکه با کمال میل ورغبت به قربانگاه می روند ،زیرا هر دو طالب ورضای پروردگار بودند ،وفرق نمی کرد که رضایت حق از راه اخلاق صورت پذیر یا از طریق زیر پا گذاردن اخلاق.

 

تعداد نمایش ها (549)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

حجت الاسلام محمد خلیل پور

حجت الاسلام محمد خلیل پور

رئیس شورا

حجت الاسلام محمد خلیل پور
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

نائب رئیس شورا

گلشن نوروزی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

دبیر اول شورا

مرتضی پیری
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر دوم شورا

احد یوسفی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگوی شورا

توماج وحید افشار
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

خزانه دار شورا

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

رئیس مرکز پژوهش های شورا

حسین پناهی
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو شورا

صادق توکلی مهر
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

عضو شورا

ساسان ابراهیم زاده
مرتضی منافی

مرتضی منافی

عضو شورا

مرتضی منافی
نقی کریمی

نقی کریمی

عضو شورا

نقی کریمی
کانال تلگرامی
آمار بازدید
دی ان ان