پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله :

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
آرشیو مقالات
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه: دروازه های تاریخی ارومیه احیا می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه: دروازه های تاریخی ارومیه احیا می شود.

نویسنده: آقای نصیرپور/ﺳﻪشنبه, 15 آبان,1397/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
 

🌐 رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه: 

دروازه های تاریخی ارومیه احیا می شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه : دکتر محمدرضا علیزاده امامزاده، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفتگوی زنده رادیویی شبکه چی چست آذربایجان غربی روز دوشنبه  97/8/14 ضمن گرامیداشت مناسبت های این هفته یعنی روز فرهنگ عمومی و روز وقف، بزرگداشت روز وقف را به عنوان سنت حسنۀ پیامبر اسلام در واپسین روزهای ماه صفر مورد ستایش قرار داد و در ادامه رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) را به عموم مردم شریف استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه تسلیت گفتند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به پیاده روی عظیم اربعین، به اولین اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) و زیارت اربعین از قول آیت الله قاضی طباطبایی پرداخت و به مناسبت برگزاری آیین پیاده روی اربعین امسال از حضور مردم شریف و تلاش های استاندار محترم آذربایجان غربی، امام جمعه محترم ارومیه، فرمانده محترم سپاه شهدای استان آذربایجان غربی و تمام عوامل دست اندرکار این مراسم تقدیر و سپاسگزاری کردند.

دکتر علیزاده امامزاده با اشاره به تظاهرات روز 13 آبان و حضور مردم در صحنه های سیاسی کشور، به این موضوع پرداخت که واقعه اشغال سفارت آمریکا در سال 1358 شمسی پس از انقلاب اسلامی، دومین رویداد بزرگ تاریخی است. وی اذعان داشت که با اشغال سفارت آمریکا اسطوره اقتدار و شکست ناپذیری آمریکا توسط دانشجویان خط امام از بین رفت و ضمن اشاره به قدرت پوشالی آمریکا، به بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) پرداختند که به فرموده معظم له، قدرت آمریکا رو به افول است و این قدرت از درون دچار اضمحلال و نابودی شده است.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه در ادامه مباحث خود، موضوع ارومیه شهر گردشگری سال 2020 میلادی (1399 شمسی) را تشریح کرد و در زمینۀ محورهای این موضوع (گردشگری مذهبی، ورزشی، سلامت و درمانی در شهر ارومیه) توضیحاتی ارائه دادند. از جمله در محور گردشگری مذهبی یکی از شاخصه های این بحث، تدارک طرحی برای پیاده روی اربعین در مسیری است که از تقاطع آذربایجان آغاز و تا روستای امامزاده ادامه می یابد و با توجه به مستندات تاریخی آیت الله مرعشی، این مکان مقدس محل دفن نوادگان امام موسی کاظم (ع)، شاهزاده محمد و ابراهیم است و این مسیر هفت کیلومتری می تواند به عنوان مسیر راهپیمایی جاماندگان از زیارت اربعین در نظر گرفته شود.

علیزاده امامزاده در خصوص گردشگری و محورهای متعدد آن ابراز داشت، در سال گذشته موضوع ارومیه 2020 مطرح شد و البته انتقاداتی نیز بدان وارد شده است. دکتر علیزاده امامزاده از صاحب نظران و متفکران در این حوزه درخواست نمود در صورتی که این طرح دچار نقائص و مشکلاتی است، با نظرات و راهکارهای خود برای خدمت به شهر ارومیه پیشگام شوند. به گفته وی، شورای اسلامی شهر ارومیه در مورخۀ۹۶/۱۰/۲ مصوبه ای را گذرانده است که طبق آن مقرر می دارد نسبت به بازسازی یکی از دروازه های تاریخی شهر ارومیه که طرح آن موجود و به لحاظ مِلکی بلامعارض باشد، با هماهنگی ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری ارومیه اقدامات لازم صورت گیرد. در طرحی پیشنهادی که آقای عضدالدینی ملکی از بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی با همراهی خانم رضامنش به مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه ارائه نموده اند، اشاره گردیده که ارومیه در زمانهای قدیم دارای 6 دروازه تاریخی بوده است، در دوره زندیه این تعداد به 7 دروازه می رسد و در دوره قاجاریه به 8 دروازه افزایش می یابد. حمدالله مستوفی در کتاب نزهه القلوب در سال 740 قمری نوشته است: «ارومیه شهری است بزرگ، دورش ده هزار گام باشد و بر کنار بُحیره چی چست افتاد». مستوفی در این کتاب، محیط ارومیه را 5 کیلومتر تخمین زده است. همچنین در سال 1903 میلادی، ویلیام جکسون، استاد دانشگاه کلمبیای آمریکا از ارومیه دیدن می کند و در سفرنامه اش می نویسد: «من در ارومیه هفت دروازه دیدم». دروازه های قدیمی ارومیه عبارت بوده است از: دروازه یوردشاه واقع در جنب میدان ایالت، دروازه نوگچر واقع در پنجراه کنونی، دروازه هندو یا عسگرخان واقع در محله عسگرخان، دروازه بالو واقع در تقاطع کوچه فروردین و کوچه شهید جلالی لک، دروازه توپراق قلعه، دروازه هزاران واقع در انتهای خیابان پزشکیان، دروازه بازارباش در نزدیکی بازار ارومیه، دروازه ارک قدیم واقع در خیابان ارک نرسیده به خیابان شهید کشتگر (دانش).

دکتر علیزاده امامزاده گفت: در جلسه ای که با معاونت محترم عمرانی شهرداری ارومیه داشتیم، تأکید شد که ظرف دو ماه آتی، مطالعات لازم برای احیای حداقل یک یا دو مورد از این دروازه ها انجام شود. به واقع لازم است محدوده تاریخی شهر ارومیه مورد مطالعه و صیانت قرار گیرد، چرا که گردشگری که وارد شهر می شود به خاطر رؤیت تاریخ این شهر به اینجا می آید

وجود عناصر و یادمان های تاریخی همچون مسجد اعظم، مسجد آقاعلی اشرف، مسجد سردار، مسجد مناره و ... و نیز کلیساهای متعدد با ابنیه تاریخی ارزشمند در این شهر وجود دارد که باید مورد توجه در امر گردشگری قرار گیرد. بنده از تمامی طرح های صاحب نظران و مشارکت مردم عزیز در این زمینه استقبال می کنم و درخواست دارم در تمام محورهای شاخص گردشگری نظرات خود را به شورای اسلامی شهر ارومیه ارائه نمایند. 

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه بیان داشت که یکی دیگر از موضوعات مهم مورد بحث در شورای اسلامی شهر و مرکز مطالعات و پژوهش های شورا، سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که به فرموده ایشان این سند می تواند مورد بررسی مردم و صاحب نظران قرار گیرد. شورای اسلامی شهر ارومیه در مورد این سند، بررسی های لازم را انجام خواهد داد و گزارش های خود را به نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه ارومیه، استاندار محترم آذربایجان غربی، فرماندار محترم ارومیه، فرمانده محترم سپاه شهدای آذربایجان غربی و نمایندگان محترم مردم در مجلس خبرگان رهبری ارائه خواهد نمود. از بیش از 200 نفر صاحب نظر، درخواست نظر و پیشنهاد شده و 20 نفر نیز برای تشکیل کارگروه در بررسی این سند حضور خواهند داشت.

دکتر علیزاده امامزاده در پایان سخنان خود، از شهروندان محترم ارومیه درخواست کرد که در پرداخت عوارض شهرداری مشارکت نموده تا بتوان در مدیریت شهر ارومیه همچنان نتایج خوب و قابل قبولی ارائه نمود.

تعداد نمایش ها (307)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

نقی کریمی

نقی کریمی

رئیس شورا

نقی کریمی
مرتضی منافی

مرتضی منافی

نایب رئیس

مرتضی منافی
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر اول

احد یوسفی
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

دبیر دوم

گلشن نوروزی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگو

توماج وحید افشار
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

خزانه دار

ساسان ابراهیم زاده
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

عضو

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

عضو

حسین پناهی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

عضو

مرتضی پیری
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو

صادق توکلی مهر
حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور

عضو

حجت الاسلام والمسلمین محمد خلیل پور
کانال تلگرامی
آمار بازدید
دی ان ان