پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و ‏آله :

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
آرشیو مقالات
مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شورای اسلامی شهر

مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شورای اسلامی شهر

نویسنده: آقای نصیرپور/دوشنبه, 25 آبان,1394/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
3/6

حسین پناهی رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اورمیه :

مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شورای اسلامی شهر


یادداشت:


 مقدمه و ضرورت :

یکی از مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شورای اسلامی شهر ، نظارت بر برنامه ، بودجه ، عملکرد و امور اجرایی و مدیریت های محلی خصوصا" شهرداری هاست .

نظارت شوراها یکی از اجزای مهم مدیریت و اداره امور کشور است . از ساز و کارهای اعمال این اختیار و ماموریت قانونی که در اصل یکصدو تا یکصدوششم ( 106 ) قانون اساسی به صراحت بیان شده است تدوین و تصویب لوایح ، طرح ها ، برنامه ها و بودجه مدیریت های محلی از سوی شوراهاست .

بررسی عملکرد نظارتی شوراها درطی سه دوره فعالیت آن ها بیانگر فقدان وحدت رویه و شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت های محلی و خصوصا" شهرداری هاست و طبعا" این نبود یکپارچگی و فقدان شیوه مدون و واحد در امر نظارت می تواند کارآمدی ، شفافیت ، اثربخشی و پاک حسابی در مدیریت را خدشه دار سازد .

مفهوم نظارت ، مراقبت در اجرای امور است و به لحاظ حقوقی نظارت در دو شکل " بازرسی " و " رهبری " قابل اعمال است . نظارت در شکل بازرسی آن به معنای تطبیق فعالیت های اشخاص حقیقی یا حقوقی با اهداف تعیین شده قانونی آن هاست و در شکل رهبری به معنای تدبیر امور و تبیین حدود فعالیت هاست . در شرایط کنونی با پذیرش هر کدام از این تعاریف فقدان یک نظام نظارتی جامع و کارا و عدم وحدت رویه نظارتی شوراها بر شهرداری ها و مدیریت های محلی بارز و چشمگیر است .

در تبیین رویکردهای نظارتی شوراها دو جهت گیری کلی به شرح ذیل قابل بررسی است :

 

الف) نظارت استطلاعی :

اختصارا" در این رویکرد صرفا" به گزارش گیری ، جمع بندی و تحلیل و در نهایت استخراج پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود وضعیت بسنده می شود . مسئولان در رد یا قبول پیشنهادهای اصلاحی ، مختار و مخیرند و در صورت نپذیرفتن یا اجرا نکردن این پیشنهادها مسئولیتی متوجه آنان نخواهد بود . اگر این رویکرد مبنا و پایه نظارت شوراها قرار گیرد اطلاع اعضای شوراها به عنوان نمایندگان منتخب مردم از چگونگی امور و بررسی و تحلیل و ارائه پیشنهادهای اصلاحی می تواند مفید و مثبت تلقی شود ، ولی این رویکرد با آنچه تحت عنوان وظایف نظارتی شوراها در قانون اساسی و سایر قوانین مربوط آمده است نه تنها انطباق ندارد ، بلکه با آن مغایر است و تضمینی برای انجام درست و مطابق قانون شورا در زمینه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن ایجاد نمی نماید . به هر روی با بررسی های انجام شده به نظر می رسد آنچه تا کنون اکثریت شوراها در خصوص وظایف نظارتی خود اعمال نموده اند ، نوعی نظارت استطلاعی آن هم نه به شیوه ای هماهنگ و مدون بوده است که طبعا" با آنچه که در قوانین موضوعه در این زمینه آمده است فاصله بسیار دارد وبه نتایج درخور و موثر نرسیده است .

 

 

ب) نظارت استصوابی :

اختصارا" در این رویکرد به امر گزارش گیری ، بازرسی ، بررسی های جامع و مانع ، تحقیق و تحلیل و در نهایت استخراج راهکارهای مشخص برای اصلاح و بهبود وضعیت و در نهایت تصویب و ابلاغ پیشنهادهای مناسب و الزام مسئولان به اجرای تصمیمات اصلاحی پرداخته می شود ، به گونه ای که عدم الزام و اجرای تصمیمات و پیشنهادها توسط مسئولان امر ، موجب ضمان و مسئولیت برای آن ها بوده و در نهایت می تواند به خلع و عزل آنان منجر شود .

آن چه از قانون اساسی و قوانین موضوعه مرتبط با شوراها در امر نظارت مستفاد می شود نظارتی استصوابی است که در تمامی مراحل اجرایی به شرح ذیل قابل اقدام باشد :

1 قبل از اخذ تصمیمات اجرایی : به مفهوم شناسایی نارسایی ها ، کمبودها و فرآیند تصمیم سازی و چگونگی اتخاذ تصمیمات و راهکارهای اجرایی ، برنامه ریزی و تخصیص منابع و اعتبارات ؛

2 حین اجرا : که بر حسن اجرای مصوبات و تصمیمات و تطبیق فعالیت ها با برنامه ها و بودجه های مصوب و تخصیص اعتبارات مربوط دلالت دارد ؛

3 پس از اجرا : که با ارزیابی جامع ، مصوبات اثربخشی فعالیت ها را در خصوص تطبیق با منافع و مصالح مردم مد نظر قرار می دهد و در نهایت راهکارهای اصلاحی لازم را استخراج نموده و در مسیر تدوین و تصویب مقررات و مصوبات مورد نیاز قرار می دهد .

با لحاظ موارد فوق به نظر می رسد تهیه و تدوین شیوه نامه نظارتی شوراها براساس آنچه از قوانین موضوعه مستفاد می شود ( نظارت استصوابی ) و پیشنهاد و تصویب آن توسط مراجع بالا دست ( شورای عالی استان ها و درصورت نیاز ، هیات وزیران یا مجلس شورای اسلامی ) یکی از نیازهای مبرم و ضروری فعالیت شوراها در شرایط حاضر می باشد . قطعا" این شیوه نامه نظارتی می تواند باعث اثربخشی ، شفافیت و کارآمدی نهاد تقنینی و نظارتی ( شورا ) و مدیریت های اجرایی محلی و شهرداری ها شده و ضمن تفکیک فعالیت های تقنینی ، نظارتی و اجرایی از بروز تخلفات جلوگیری نماید . طرح پیوست با توجه به این ضرورت ها تهیه و تدوین شده است .

 

  

 

 

 

 

 

 

تعداد نمایش ها (5497)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

حجت الاسلام محمد خلیل پور

حجت الاسلام محمد خلیل پور

رئیس شورا

حجت الاسلام محمد خلیل پور
گلشن نوروزی

گلشن نوروزی

نائب رئیس شورا

گلشن نوروزی
مرتضی پیری

مرتضی پیری

دبیر اول شورا

مرتضی پیری
احد یوسفی

احد یوسفی

دبیر دوم شورا

احد یوسفی
توماج وحید افشار

توماج وحید افشار

سخنگوی شورا

توماج وحید افشار
رسول اصغرزاده

رسول اصغرزاده

خزانه دار شورا

رسول اصغرزاده
حسین پناهی

حسین پناهی

رئیس مرکز پژوهش های شورا

حسین پناهی
صادق توکلی مهر

صادق توکلی مهر

عضو شورا

صادق توکلی مهر
ساسان ابراهیم زاده

ساسان ابراهیم زاده

عضو شورا

ساسان ابراهیم زاده
مرتضی منافی

مرتضی منافی

عضو شورا

مرتضی منافی
نقی کریمی

نقی کریمی

عضو شورا

نقی کریمی
کانال تلگرامی
آمار بازدید
دی ان ان