کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.
نویسنده: آقای نصیرپور/دوشنبه, 13 مرداد,1393/دسته ها: اخبار
ارومیه و گامهای تبدیل شدن به شهری دوطبقه
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه به نقل از خبرگزاری ایرنا - شهرهایی که به وفور از تقاطع های غیرهمسطح بهره می برند در اصطلاح ˈشهرهای دو طبقهˈ خوانده می شوند و درحال حاضر اکثر شهرهای پیشرفته و بزرگ جهان یا پیش تر دوطبقه شده اند یا به سوی دو طبقه شدن حرکت می کنند.
ترافیک، در دنیای امروز از مهمترین معضلات جوامع بشری به شمار می رود که مدیران و مسئولان در نقاط مختلف جهان، راهکارهای متفاوتی را برای آن می اندیشند تا بتوانند روند افزایشی ترافیک را کند کرده و یا از بین ببرند. اجرای طرح های زوج و فرد، دور نگهداشتن خودروها از مراکز شهر و نقاط مسافرپذیر، راه اندازی شبکه های ریلی و مسافرتهای زیرزمینی نظیر مونوریل، مترو، ترن هوایی، ترن برقی، توسعه حمل و نقل عمومی معمول همچون تاکسی، اتوبوس، بی آر تی، اقدامات سخت افزاری نظیر عریض تر کردن خیابانهای مرکزی شهر و اجرای تونل ها و خیابانهای دو طبقه و همچنین احداث تقاطع های غیرهمسطح و چند سطحه از جمله اقدامات مدیران به ویژه مدیران شهری در شهرهای مختلف جهان برای غلبه بر ترافیک و روان سازی حمل و نقل در شهرهای خودشان است. در ایران نیز شهرهای بزرگ و پرجمعیت با اعتبارسازی و جذب درآمدها و سرمایه گذاری های مختلف، اقدامات بسیاری در راستای اجرای طرح های عمرانی ترافیکی انجام داده اند و با توجه به خبرهای منتشر شده، احساس می شود که یک نوع مسابقه برای اجرای این طرح ها در حال انجام است چراکه هرچند مدت یک بار، تیترهایی نظیر ˈبزرگترین تقاطع غیرهمسطح کشور افتتاح می شودˈ در خبرگزاری ها منتشر می شود. از چند شهر بزرگ و به اصطلاح کلانشهر کشور که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند که بگذریم، ارومیه یکی از شهرهای با جمعیت زیاد است که اجرای طرح های عمرانی بزرگ به ویژه در حوزه ترافیک، در آن بسیار مهم به نظر می رسد که این امر با برنامه ریزی های صورت گرفته در مدیریت شهری و با کمک های کمابیش دولتی به همراه حضور سرمایه گذاران در دست اجراست. در نگاهی تاریخی به اجرای پروژه های عمرانی ترافیکی در ارومیه متوجه می شویم که عمر اجرای تقاطع های غیرهمسطح که در گذشته به ˈزیرگذرˈ معروف بودند، در این شهر به 20 سال می رسد و نخستین زیرگذر آن زمان در تقاطع عطایی، امام (ره) ارومیه زده شد که این امر، نقش بسزایی در توسعه بخش غربی شهر داشت. تقاطع غیرهمسطح عطایی را می توان خط شکن ساخت تقاطع های غیرهمسطح در ارومیه عنوان کرد چرا که با توجه به مزیت های دیده شده از آن، بلافاصله تقاطع غیرهمسطح پنجراه احداث شد تا خیابان پرترافیک امینی را به خیابان ارتش متصل کرده و زمینه باز شدن مسیر مهمی برای رسیدن به شهرکهای تازه تاسیس ایثار و ولیعصر فراهم شود. ولیعصر، دانشکده، سوم خرداد، شهرچایی، خاتم الانبیا (ص)، پیامبر اعظم (ص) و برق - بهشتی هفت تقاطع غیرهمسطح دیگری بودند که بین سالهای 74 تا 91 در ایران ساخته شده و برای کاهش ترافیک شهری به بهره برداری رسیده بودند. موج دوم و اصلی اجرای طرح های عمرانی تقاطع غیرهمسطح در شهر ارومیه از روز پایانی مهرماه سال 91 آغاز شد که در این سال، تقاطع غیرهمسطح مدرس ارومیه که چند سالی از ارائه طرح مشاوره ای آن و انجام مقدمات گذشته بود، کلنگ زنی شد و این تقاطع پرترافیک و محوری ارومیه، در مدت شش ماه به بهره برداری رسید تا گامهای مدیریت شهری ارومیه برای رسیدن به توسعه عمرانی و آرزوی شهروندان در کاهش ترافیک، وارد مرحله جدیدی شود. نقطه مهم در این خصوص، سریالی بودن ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رینگ میانی کمربندی ارومیه و در امتداد تقاطع تازه ساز مدرس بود که پشت سرهم به بهره برداری رسیدند. تقاطع های غیرهمسطح مادر، شهید بهشتی، امام علی (ع)، میثم، امامت، شهید ذاکر و میرزای شیرازی هفت تقاطع غیرهمسطحی بودند که پشت سرهم و از تیرماه سال 92 تا مرداد ماه امسال به بهره برداری رسیدند و تحولی در حوزه ترافیکی شهر ایجاد کردند. البته برخی کارشناسان بر این باورند که این تقاطع های غیرهمسطح، تاثیر قابل توجهی در ترافیک شهری نداشته اند و باید هزینه آنها برای بهبود وضعیت کریدورهای درون شهری و تقاطع های مرکزی شهر در نظر گرفته می شد که می توانست در این راستا کارساز باشد. اما در مقابل این نظر، برخی از صاحبنظران حوزه مدیریت شهری آن را بسیار موفق و مناسب ارزیابی می کنند و تاکید دارند که این تقاطع ها، به دلیل سرعت سفرهای شمالی به جنوبی و شرقی به غربی از طریق رینگ میانی کمربندی، بار ترافیک تقاطع های شهری را کاهش می دهند. البته باید گفت که سرعت حرکت در این رینگ نیز بسیار قابل توجه است به طوری که در حدود 10 دقیقه می توان از تقاطع مدرس به تقاطع آذربایجان رسید و این امر، مقرون به صرفه بودن حرکت در این مسیر را می رساند. با این تفاسیر و روند اجرای تقاطع های غیرهمسطح در شهر ارومیه اعم از تقاطع های نیمه کار ابوذر و ابتدای جاده سرو و همچنین مطالعه تقاطع های غیرهمسطح آذربایجان، شورا - دانشکده، ورزش- آهندوست، امام - استادان، میدان دفاع مقدس، میدان کسری، فلکه بهداری، میدان ولایت فقیه، میدان خیرین و کریدور بعثت به همراه تقاطع غیرهمسطح مدنی - مطهری نوید اجرای طرح های عمرانی بزرگ و زیبا را در این شهر می دهد که علاوه بر تاثیرگذاری بر بهبود ترافیک شهری، زیبایی بیش از پیش ارومیه را نیز موجب می شود. با توجه به این موارد و وسعت 10 هزار هکتاری، می توان شهر ارومیه را در نخستین گامهای رسیدن به جمع شهرهای دوطبقه دانست که این امر با اهتمام مدیریت شهری و همراهی شهروندان میسر می شود.
تعداد نمایش ها (466)/نظرات (0)
هیئت رئیسه سرمایه گذاری, مشارکت و گردشگری خدمات شهری و محیط زیست بودجه و امور حقوقی فرهنگی و اجتماعی عمران, برنامه ریزی و حمل و نقل شهری روابط عمومی و اموربین الملل نظارت و پیگیری کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری کمیسیون ویژه زنان و خانواده پست الکترونیکی : webmail@urmia.ir