:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
دکتر علیزاده رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر :  نقش معلم در تعليم و تربيت

دکتر علیزاده رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر : نقش معلم در تعليم و تربيت

نویسنده: آقای نصیرپور/یکشنبه, 13 اردیبهشت,1394/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

دکتر علیزاده رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی :

نقش معلم در تعليم و تربيت

 

یاداشت:

 

معلمان ، يکي ازاقشار شريف اجتماع به حساب مي آيند اين امر به خاطر شرافت مسئوليت هايي است که معلمان عهده دار آنها هستند تعليم و تربيت  دو مسئوليت مهمي است که معلمان به آنها مبادرت مي ورزند و لذا معلمان هم در پيشرفت هاي علمي جامعه و هم در تربيت و پرورش انسانهاي مفيد و مسئوليت شناس نقش قابل توجهي را ايفامي کنند . انان رکن اساسي  نظام  آموزشي  و تربيتي به حساب مي آيند و موفقيت يا عدم موفقيت اين نظام در دستيابي به اهداف خود تا حدود زيادي وابسته به تلاش ها و فعاليت هاي معلمان است . معلمي ، در حقيقت يک مسئوليت است ، مسئوليتي بزرگ و تعيين کننده . در اهميت وظيفه و مسئوليتي که معلمان برعهده دارند، همين بس که امام خميني (ره) ، معلمي را شغل انبيا مي داند . انبياي ، الهي ، معلمان بزرگ بشريت هستند و يکي از رسالت هاي مهم آنها به نقل قرآن تعليم بشر است ، تعليمي که متضمن سعادت انسانهاست و آنها را به راه مستقيم الهي هدايت ميکند. معلمان نيز بايد با پيروي از پيامبران ، نقش و مسئوليت معلمي را به خوبي به انجام رسانند.

اسلام براي علم اندوزي ، اهميت فراواني قايل است . آمده است که پيامبر اسلام (ص) در مسجد خود به دو جلسه گذشتند و فرمودند : ( هر دو بر خير هستند ؛ اما يکي از اين دو از ديگري برتر است ؛ دسته اول دعا ميکنند و به سوي خدا رو مي آورند . خداوند اگر بخواهد خواسته آنان را بر مي آورد و اگر بخواهد از آنان منع مي کند . اما ، گروه دوم فقه علم مي آموزند و به نادانان آموزش مي دهند ، پس اينان برتر هستند و من هم معلم برانگيخته شده ام . پس ميان گروه دوم نشست.)

درست است که هدايت انسان به سوي خدا ، امر بسيار مهمي است و کاري که معلم در اين راستا با آموزش هاي خود انجام مي دهد ، بسيار با ارزش است . اما ، اينگونه نيست که علوم ديگر مانند علوم تجربي که پيشرفت هاي ماده جوامع اسلامي را موجب ميشوند کم اهميت تلقي شوند . معلماني که به تدريس و آموزش اينگونه علوم مي پردازند ، کار مهمي را انجام ميدهند . آنان با اين کار ، موجبات پيشرفت هاي علمي و مادي جامعه اسلامي و استقلال و خودکفايي آن را فراهم ميسازند و اگر اين کار را با انگيزه و نيت الهي انجام دهند ، بي ترديد ، کارشان جنبه الهي خواهد داشت و در نزد خدا ماجور خواهند بود . در منطق الهي ، همه علومي که مفيد به حال جامعه هستند ، با ارزش تلقي ميشوند ؛ چه اينکه علوم اسلامي به معني اخص کلمه باشند و چه علومي که موجبات پيشرفت هاي جامعه اسلامي در ابعاد مختلف را فراهم مي گردانند و زمينه ساز خودکفايي و بي نيازي جامعه از ديگران ميشوند .

در کنار تعليم ، کار مهم ديگري که معلمان انجام مي دهند ، تربيت است . معلمان ، چه اينکه مستقيماً در کار تربيت و پرورش دست اندر کار باشند و چه اينکه ، مستقيم به اين کار مبادرت نکنند ، در هر دو حال ، در تربيت متعلمين ، نقش ايفا مي کنند . معلميني که مستقيماً در کار تربيت ، مشغول هستند از تاثيرات مستقيمي در تربيت دانش آموزان برخورداند. ديگر معلمان نيز با منش و رفتارهاي خود در پرورش متعلمان اثر ميگذارند . بنابراين ، بر همه معلمان لازم است با اتصاف به صفات حسنه ، تلاش کنند آثار تربيتي مطلوبي در متعلمين ايجاد کنند . ايمان ، پاکي ، درستکاري ، مسئوليت شناسي و جديت در امر تدريس ، متصف بودن به اعمال صالح ، حسن خلق ، پرهيز از رياکاري ، صداقت ، فروتني ، عدالت ، رعايت حقوق دانش آموزان ، علو همت و عفت نفس از جمله صفاتي هستند که معلمان بايد به آنها متصف باشند . اتصاف معلمان به صفات پسنديده مي تواند آثار تربيتي مطلوبي داشته باشد .

تعداد نمایش ها (707)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان