کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.
نویسنده: آقای نصیرپور/یکشنبه, 16 خرداد,1395/دسته ها: اخبار, مقالات
به مناسبت سالگرد رحلت جانسوز حضرت امام خمینی (ره).بسمه تعالی؛⭕️هر سال در سالگرد رحلت جانسوز حضرت امام خمینی -قدس سره-تپش قلب بسیاری از مردم جهان تندتر میزند. مردی آسمانی که آمد و جهان را برای محرومین امنتر کرد و متقابلا برای مستکبران، جهان ناامن تر شد.🔺متأسفانه اغلب وقتی نام امام(ره) مطرح میشود چهرهای در ذهنها نقش میبندد که شاخصه ی او شجاعت، سیاست و انقلابی بودن است و بس. گویی امام جز قیام علیه استکبار و مبارزه با استبداد هویت دیگری ندارد. غافل از آنکه ایجاد انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی، گرچه کاری بس عظیم و محیرالعقول بود، اما تنها یکی از آثار وجودی امام خمینی(ره) است، نه همه شخصیت و هویت ایشان. امام(ره) قبل از آنکه بنیانگذار و رهبر یک نظام سیاسی باشد، پژوهشگری توانا و نظریهپردازی کم نظیر در علوم مختلف اسلامی بود؛ یعنی به جرئت میتوان گفت حوزههای علمیه از زمان شیخ طوسی تا کنون، کمتر کسی را در رشتههای فقه، فلسفه، تفسیر و کلام نظیر ایشان به خود دیده است.🔺در مقام فلسفه، ایشان از فلاسفه صدرایی و برای جناب ملا صدرا احترام خاصی قائل است و ایشان را با القابی چون «صدرالحکماء و المتألهین و شیخ العرفا والکاملین»یاد میکند و ایشان نگاه حکمت متعالیه به عالم علم و عین را همراه مکتب عرفانی ابن عربی از راههای مورد اعتماد برای درک حقایق عالم جهت وصول به آنها میداند و برای شناخت اسلام حقیقی دیگران را به غور در حکمت متعالیه، در کنار قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) دعوت میکند. اگر چه کتاب مستقلی در فلسفه از ایشان بهجا نمانده اما در جای جای آثارشان به مقتضای بحث به مباحث فلسفی وارد شده و به تبیین و توضیح مطلب پرداختهاند که نشان دهنده تبحر تام و اعتقاد تمام ایشان به مباحث حکمت متعالیه است.🔺امامخمینی در فلسفه نیز هرگز مرعوب نام کسی نشده و با همه احترامی که برای فلاسفه، به خصوص ملاصدرا قائل است هر جا ایراد و نظر مخالفی داشته، بیان کرده است، به طور مثال در مسئله تسبیح موجودات با اعتراض به ملاصدرا به این خاطر که تسبیح فطری را پذیرفته، نظر خویش را چنین بیان میکند: «تأویل تسبیح به تسبیح تکوینی یا فطری از تأویلات بعیده باردهای است که اخبار و آیات شریفه از آن ابا دارد... و عجب از حکیم بزرگ و دانشمند کبیر صدرالمتألهین قدس سره است که تسبیح را در این موجودات تسبیح نطقی نمیداند....»🔺امام مباحث فلسفی را در عین ایجاز و اختصار، استادانه و متین بیان میکنند و نکتهای را فرو نمیگذارند. از دیگر خصوصیات تدریس فلسفه امامخمینی پرهیز از بیان بیش از حد آرای شارحین است که متعلم را سر درگم و دلزده میکند. ایشان برای مستشکل و حتی مخالف و معاند احترام تام و تمام قائل است و آنان را با الفاظی چون «اخوانناالمادیین»یاد می کنند.🔺آزاداندیشی و حقطلبی و نگاه صحیح و به دور از جنجال به گفتار، حتی اگر از گویندهای پرخطا باشد، از دیگر خصایص این حکیم متأله است: «... اگر قومی با ما موافق نشدند، نباید اگر یک جهت حقی قائل شدند، ما به مناسبت احراز عداوت کلی، زمزمه مخالفت کلی با آنها سر داده و حرف حق را هم به جهت مخالفت با آنها قائل نشویم والا اگر بنابراین باشد، باید ما با تمام الهیین عالم بنای مخالفت گذاشته و اعتقاد به وحدانیت و توحید را هم از دست بدهیم.▪️یادداشتی از دکتر محمد رضا علیزاده امامزاده ، عضو شورای شهر ارومیه.
گرامیداشت قیام 15 خرداد 1342 هجری شمسی؛
تعداد نمایش ها (517)/نظرات (0)
هیئت رئیسه سرمایه گذاری, مشارکت و گردشگری خدمات شهری و محیط زیست بودجه و امور حقوقی فرهنگی و اجتماعی عمران, برنامه ریزی و حمل و نقل شهری روابط عمومی و اموربین الملل نظارت و پیگیری کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری کمیسیون ویژه زنان و خانواده پست الکترونیکی : webmail@urmia.ir