بررسی راه های ورود و خروج و دسترسی منطقه کوی لاله ، ناحیه و دانشگاه آزاد اسلامی
نود و چهارمین جلسه کمیسیون عمران ، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر اورمیه با محوریت بررسی راه های دسترسی منطقه کوی لاله ، ناحیه و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار گردید .
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر اورمیه : جلسه کمیسیون عمران برنامه ریزی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر به ریاست مهندس عادل فتاحی و با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی استان ، مدیریت محترم راه و شهر سازی اورمیه ، جانشین پلیس راه و نمایندگان شورای ترافیک استان از استانداری با محوریت بررسی راه های دسترسی منطقه کوی لاله ، ناحیه و دانشگاه آزاد اسلامی بنابر درخواست اهالی در سالن جلسات شورای اسلامی شهر اورمیه برگزار گردید .
مهندس عادل فتاحی نایب رییس کمیسیون عمران ، برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر اورمیه ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی و خیر مقدم به مدعوین و حاضرین در جلسه و اعلام دستور کار جلسه به بررسی مشکلات و دسترسی اهالی و U ترن جلو دانشگاه آزاد به عنوان یکی از نقاط پر حادثه با بار ترافیکی سنگین پرداخت و گفت : با توجه به توسعه شهری بخصوص مناطق نیمه برخوردار ، همکاری و همفکری سازمان ها و ارگان های دخیل در ساماندهی و اجرای U ترن ها و بریدگی های استاندارد و همچنین اجرای زیر گذر و روگذر به نحوی که بتوان ، تصادفات بخصوص تلفات جانی به حد اقل رساند باید در دستور کار قرار گیرد .
مهندس فتاحی اظهارداشت : با توجه به محدودیت منابع مالی بایستی از راه کارهای مدیریتی و فنی و اجرایی در جهت رعایت استانداردها و علایم بازدارنده و چراغهای احتیاط در جهت کاهش میزان خسارات مالی و جانی استفاده گردد .
حسین پناهی عضو دیگر این کمیسیون نیز ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و خیر مقدم به حاضرین در جلسه اظهار داشت : با توجه به مکاتبات اهالی این منطقه در طول سالیان اخیر با مجموعه مدیریت شهری در خصوص اصلاح هندسی و افزایش راههای دسترسی منطقه ناحیه ، کوی لاله و کوچه های همجوار و همچنین ارائه آمارهای پلیس راهور مبنی بر اختصاص 7 درصد از کل تصادفات شهرستان ارومیه به این محدوده بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم در جهت رفع مشکلات اهالی این بخش از شهر اورمیه تاکید نمود .
پناهی با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات به وجود آمده در این محور و کمبود اعتبارات لازم باید در قالب اقدامات کوتاه مدت بعنوان مُسکن و رفع معضلات بوجود آمده انجام و تمهیدات لازم جهت افزایش راههای ایمن دسترسی با جذب و پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سال آتی و آزاد سازی زمینهای موجود در محدوده جاده با توجه به کم عرض بودن معبر به عنوان اقدام بلند مدت و اساسی در دستور کار قرارگیرد .
در ادامه جلسه سرهنگ حسین زاده نماینده پلیس راه استان ضمن ارائه گزارش جامع در قالب فایل پاور پوینت از آخرین وضعیت راه های مواصلاتی و تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از تصادفات جاده ای و مقایسه ای سالجاری با سال ماضی ، خاطر نشان کرد: که 7 درصد از سوانح رانندگی در سطح شهرستان ارومیه در محدوده 4 کیلومتری بلوار بسیج به سمت دانشگاه تا فرودگاه اورمیه می باشد و همچنین جاده اورمیه – سلماس را یکی از پر تصادف ترین محورهای استان تلقی نمود .
در ادامه جلسه نمایندگان راه و شهرسازی استان و مدیریت راه و شهرسازی شهرستان اورمیه نیز به ارائه گزارش از وضعیت محورها و جاده ها و استاندارد ایجاد بریدگی و U ترن در بزرگ راه ها و جاده ها پرداختند .
با اشاره به مراتب فوق و با بحث و تبادل نظر حاضرین در جلسه موارد زیر جمع بندی تا از مبادی ذیربط و شورای ترافیک استان و شهرستان با حضور مقامات استانی و شهرستانی مطرح تا راهکاری مناسب برای اصلاح آن به همراه منابع مالی لازم تامین گردد :
1 – با توجه به این که U ترن اجرا شده مقابل دانشگاه آزاد اسلامی اورمیه در جاده سلماس غیر استاندارد و غیر مجاز می باشد و یکی از نقاط حادثه خیز جاده ای نیز است بعلت بار ترافیکی سنگین پیشنهاد می گردد تا ترتیبی اتخاذ گردد درب ورود و خروج دانشگاه جهت کاهش خطرات و تصادفات به ضلع غربی دانشگاه و جاده روستای قره حسنلو انتقال یابد .
2 – پیشنهاد می گردد که نسبت به اجرای U ترن استاندارد و ایمن 500 متر بعد از محل فعلی U ترن موجود جلوی دانشگاه به طرف جاده فرودگاه و سلماس اجرا گردد .
3 – تا تامین منابع مالی بند 2 تملک و اجرای U ترن استاندارد و ایمن نسبت به حذف و انتقال U ترن موجود به 500 متری بعد از محل موجود با وضعیت و شرایط موجود و یا برای مدتی بصورت بریدگی مناسب اجرا و اعمال مدیریت گردد .
4 – در ورودی و خروجی U ترن علایم هشدار دهنده ، چراغ احتیاط و نصب سرعت گیر توصیه می شود .
5 – با توجه به داخل محدوده بودن محله کوی لاله پیش بینی راه دسترسی مناسب و ایمن جهت تردد اهالی با انجام مطالعات مشاور بصورت زیرگذر و یا روگذر با همکاری شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی با اخذ نظرات کارشناسی پلیس راه و پلیس راهور و تامین منابع مالی از طریق مسئولین ارشد استان و شهرستان و شورای ترافیک پیشنهاد و توصیه می گردد .
6 – تجهیز و مکانیزه نمودن پل عابر پیاده موجود جهت ترغیب و تشویق و استفاده عابرین و شهروندان از پل .
7 – ادامه اجرای باندهای کندرو و تعریض جاده در حد فاصل پل سوم خرداد و دانشگاه آزاد اسلامی .