دکتر محمد رضا علیزاده امامزاده:
27 اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی
یادداشت :
27 اردیبهشت هر سال روزی که تولد ارتباط انسانهاست ، روزی که قبل از آن چه بسیار انسانهایی که در سرار نقاط دور افتاده جهان زندگی میکردند و از هم خبر نداشتند .
روز تولد زندگی دوباره من زمانی که مارشال مک لوهان گفت : دنیا به دهکده جهانی تبدیل خواهد شد شاید حتی در ذهنمان نمی گنجد که چگونه میتوان کره خاکی عظیم را به دهکده ای تشبیه کرد؟!
اما اکنون میتوان دید که این دنیای بزرگ شاید کوچکتر از یک دهکده باشد دنیایی که انسانها بسیار بسیار بهم نزدیکند .
آیا به نظر شما علت شکستن اینهمه فاصله ، زمان و مکان از چیست ؟ چگونه میتوان مسافت های بسیار دور را در عرض چند ثانیه در نوردید؟ جواب این سوالات تنها در یک کلمه و آنهم ((ارتباط)) است .
ارتباط واژه ایی است که معنای زیادی را در خود گنجانده، با این وجود این کلمه جادویی مسافت ها ، فاصله ها و بسیاری از واژه هایی که معنی دور بودن را می دهند مفهومی ندارند .
امروزه رمز همه موفقیت ها تنها این کلمه جادویی است به راستی این کلمه زیبا و طلایی در کجا می تواند به جایگاه و رسالت اصلی خود دست یابد و تاثیر گذار باشد .
آنچه در باب جایگاه واقعی روابط عمومی می توان گفت : اینکه کار و روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر ، برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در راس هرم سازمانی قرار گرفته است بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن ، بهتر و منطقی تر نگاه کرد . در این صورت است که روابط عمومی می تواند در سازمان موفق عمل نماید .
روابط عمومی در ایران قریب به 60 سال قدمت دارد و اولین روابط عمومی در سال 1327 شمسی از طرف شرکت نفت در ایران بوجود آمد ، وضعیت موجود زیر ساخت های فناوری اطلاعات در ایران و کیفیت کارکرد روابط عمومی ها از نظر فعالیت الکترونیک و اینترنتی می توان گفت که درمان همه اشکال روابط عمومی مدرن ما فعلا در حد فاصل روابط عمومی الکترونیک و روابط عمومی دیجیتال قرار داریم .
با توجه به اینکه از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد ، هنوز روابط عمومی با مشکلات مختلفی مواجه است متاسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان می دهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده های اصلاح طلبانه برای توسعه آن هیچگونه اقدام عملی بنیادی در این زمینه صورت نگرفته است به همین دلیل است که امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف بر طرف ساختن مشکلات خود می کنند .
ورود به این مشکلات توان و شرایط ایفای وظایف و رسالت راستین را از روابط عمومی گرفته است ، در ایران نگرش به روابط عمومی صرفا تبلیغاتی است که این امر باعث تحریف افکار و دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است در حال حاضر این نهاد موثر در ایران با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگ مواجه است که به نظر می رسد معیارهای غالب در جامعه ما بی توجهی به ارزشهای نهفته در کار روابط عمومی هاست بطوریکه این امر باعث شده در بسیاری از سازمانها بخش روابط عمومی . تبدیل به بخش تبلیغات سازمان گردد و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد ، صاحبنظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را درایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه ، بومی کردن سرمشق توسعه ، کشف و معرفی ظرفیتهای جامعه و حفظ تعلیق و پیوستگی بدانیم در اینصورت روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و نا گسستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی باشد چه زیباست حال که سرشار از حس زیبای غرور هستیم ، این روز بزرگ را به افرادی که با قلب هایی بزرگ ، اراده های پولادین ، پاهای مستحکم و قوی در اتاق حساس شسشه ایی و در جایگاه مقدس روابط عمومی مشغول به کار هستند تبریک بگویم و امیدوارم همگی بتوانیم به رسالت اصلی و جایگاه واقعی روابط عمومی دست پیدا کنیم .
با درود به روان پاک دکتر نطقی پدر روابط عمومی و دکتر معتمد نژاد پدر علم ارتباطات در ایران آرزوی سلامتی و توفیق برای همه زحمت کشان عرصه ارتباطات و روابط عمومی را داریم .