روابط عمومی؛ شایسته نام هنر هشتم
اکبر ابوالفتحی: کارشناس علو م ارتباطات گرایش روابط عمومی
یاداشت:
فرا رسیدن 27 اردیبهشت ماه که با نام زیبای ارتباطات و روابط عمومی در تقویم جهان نقش بسته است، بی شک نشانگر اهمیت وافر و با ارزش این بخش و همه تلاش هایی است که در آن صورت می پذیرد.
مقام معظم رهبری چه زیبا در توصیف نقش روابط عمومی فرموده اند که: روابط عمومیها میتوانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخصکننده روشها و نقصهای دستگاه مربوط خود باشند.
روابط عمومی را می توان به مثابه هنر هشتم نامید؛ چرا که همزمان با نقش مهمی که در تصمیمات استراتژیک سازمان دارد، هنری است که حرکت بر مبنای علم و حرفه را انتخاب کرده و در عصر ارتباطات، سبکی نو برای ادامه راه خود برگزیده است. روابط عمومی حلقه ارتباطی بین مدیران، کارکنان، مردم و رسانه بوده و این حلقه واسط می تواند تجلی همدلی و همزبانی دولت با مردمی باشد که خدمت به آنها را در اولویت امور خود قرار داده است.
در جهانی که شاهد انفجار اطلاعات هستیم، روابط عمومی ها باید بتوانند توجه ها را بیشتر از همیشه معطوف خود کرده و گردش آن را مدیریت کنند تا به اعماق جامعه رسیده و مترجم اطلاعات به زبان مردم باشند. چرا که برابری دسترسی و انتقال آگاهی و اطلاعات شرط برابری انسان ها به حساب می آید.
برای دستیابی به آنچه در اطراف سازمان ها می گذرد، نیاز به بزرگراههایی است که شرایط دسترسی را راحت تر کند. چه محملی بهتر از روابط عمومی که هدایت گر این بزرگراه های اطلاعاتی شامل وسایل ارتباطی، اطلاعاتی و تکنولوژی های ارتباطی باشند و ناقل پیام هایی که روابط عمومی ها مخابره گر آن هستند.
فرا رسیدن روز روابط عمومی فرصت مغتنمی است برای بازبینی هوشمندانه و منصفانه خویش و نقش مان در سازمان تا چشم انداز روشنی از راه پیش رو را طراحی و تدبیر کنیم و با نگاه به آینده، روزهای روشن تر و گام های مستحکم تری را شاهد باشیم. به امید روزی که جایگاه و منزلت واقعی و حقیقی روابط عمومی در دهکده جهانی ارتباطات بر یکایک فعالان عرصه خدمت روشن تر از همیشه باشد.