:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
شورا نمایشگر توانمندی مردم در مدیریت محلی

شورا نمایشگر توانمندی مردم در مدیریت محلی

نویسنده: آقای نصیرپور/پنجشنبه, 06 خرداد,1395/دسته ها: اخبار, مقالات

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

 

رسول اصغرزاده رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان غربی :

شورا نمایشگر توانمندی مردم در مدیریت محلی

یادداشت:

 

الف– براساس آموزه های دین اسلام و مبانی معرفتی آن شامل قرآن، حدیث، سنت و اتفاقات تاریخی مشورت و نظرخواهی از ارکان تصمیم گیری مدیریتی بوده اندو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در سه اصل و یک فصل جداگانه به نقش شورا در مدیریت و تصمیم گیری و نظارت تاکید داشته است.

 

ب– هفتاد و هفت روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با صدور دستور صریح، مبنای تشکیل شوراها را در تمامی سطوح پایه گذاری نمودند و براساس فرمان تاریخی 9 / 2 / 58 این روز به نام روز ملی شوراها نامگذاری گردید و حضرت امام خامنه ای نیز همواره پشتیبان حرکت شورایی که رهیده از تمایلات جناحی و سیاسی باشد، بوده اند.

ج– مرحله جدید شوراها با انتخابات نهم اسفند 1377 آغاز و منتخبین مردم درنهم اردیبهشت 1378 لباس خدمت به مردم در شهرها و روستاها را پوشیده و هم اکنون وارد آخرین سال از دوره چهارم خدمت در شوراها می شوند و در این رهگذر، تاثیرگذاری شوراها بر مدیریت شهری و محلی بر همه مردم بویژه صاحب نظران منصف و منتقدان موضوعات مدیریتی و اجتماعی پوشیده نیست.

 

د– شوراها به دو بخش پایه و فرادست، تقسیم می شوند که شوراهای اسلامی شهر و روستا که با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند به عنوان شورای پایه و شوراهای اسلامی بخش، شهرستان، استان و عالی استانها که با رای منتخبین مردم گزینش می شوند به عنوان شوراهای فرادست به انجام وظایف مصرح در قانون اساسی ، قوانین موضوعه و آیین نامه های مربوط می پردازند.

 

ه– شوراها متاثر از اتفاقات شورای اسلامی شهر تهران در اولین دوره با مانع محکم منفعت طلبی جناحی و سهم خواهی سیاسی روبرو شدند و علیرغم موفقیت های شورا در سایر شهرها و استانها، افتضاح مدیریتی و نهایتا" انحلال شورای تهران توسط دولت اصلاحات نور امید را برای توفیق حرکت شورایی و مدیریت محلی کم فروغ کرد ، این در حالی بود که 15 عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران هر یک به تنهایی، مدعی کشور داری و تئوری پردازی در حوزه های کلان مدیریتی و اجتماعی و فرهنگی بودند . شما با نگاهی به اسامی اعضای شورای دوره اول تهران در خصوص علل افول چراغ این شورا و دعواهای بچگانه سیاسی  و در نهایت انحلال آن قضاوت خواهید نمود. (اسامی به ترتیب حروف الفبایی نام خانوادگی است)

 

1 – ابراهیم اصغرزاده

2 – فاطمه جلایی پور

3 – سعید حجاریان

4 – محمد حسین حقیقی

5 – احمد حکیمی پور

6  – رحمت الله خسروی

7 – محمد حسین درودیان

8 – عباس دوزدوزانی

9 – منصور رضوی

10 – محمود علیزاده طباطبایی

11 – امیر حسین عابدینی

12 – محمد عطریانفر

13 – محمد غرضی (مستعفی)

14 – غلامرضا فروزش (علی البدل)

15 – جمیله کدیور (مستعفی)

16 – مرتضی لطفی ( علی البدل )

17 – عبدالله نوری (رئیس، مستعفی)

18 – صدیقه وسمقی (علی البدل)

و– انتخابات شوراهای دور دوم با شوک بسیار شدید وارد شده در دور اول که به اختصار ذکر گردید و با حضور تمامی سلایق و تفکرات سیاسی و سهم خواهی های ویژه از مدیریت منطقه ای و محلی در اسفند 81 برگزار گردید. به عنوان نمونه در شهر تهران جبهه مشارکت، حزب کارگزاران سازندگی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نهضت آزادی ایران، آبادگران ایران اسلامی بخشی از لیست های ارائه شده برای ورود به شوراها بودند که 14 نفر از لیست آبادگران ایران اسلامی و یک نفر چهره ورزشی از لیست کارگزاران سازندگی وارد عرصه خدمت در شورای تهران گردیدند که از نهم اردیبهشت سال 82 تا امروز با درایت و مدیریت کارآمد و موثر جناب آقای مهندس مهدی چمران در ادوار دوم و سوم و چهارم (علیرغم وجود گرایش های مختلف جناحی و سیاسی در شورا) با ثبات مدیریت و حفاظت و صیانت از جایگاه شوراها  و مردم سالاری دینی موجبات تاثیرگذاری شوراها ، شهرداریها و دهیاریها را به صورت ملموس فراهم آورده است . اگر چه " دراز است ره مقصد و ما نوسفریم ..."

ز–  اما در بسیاری از مناطق و ارومیه، شرایط ویژه و متفاوتی برای شوراها و مدیریت شهری فراهم شد.

1 -  دوره اول شورای اسلامی شهر ارومیه:

با تدبیر فعالین سیاسی و روحانیت معزز بویژه حضرات آقایان حسنی، قریشی و مرحوم قره باغی و انسجام بخشی در میان منتخبین شورا و انتخاب آگاهانه و غیر سهم خواهانه ی  شهردار،  دوره بسیار درخشان در مدیریت شهری با امکانات بسیار محدود و محدودیت های ویژه ناشی از شکست دولت وقت در انتخابات شورا در شهر ارومیه اتفاق افتاد. گسترش فضای سبز، مسیرگشایی های ویژه، احداث زیرگذرهای مناسب در نقاط حساس ترافیکی داخل و خارج شهر، توجه به سیما و منظر شهری، توسعه ماشین آلات خدمات شهری، حذف هزینه های زاید  جاری، افزایش شاخص در کمیت و کیفیت پروژه های عمرانی و... بخشی از این رخدادهای مثبت بود و این امور حاصل نمی گردید مگر با همفکری و هم گرایی اعضاء و حمایت معقول و منطقی از شهردار منتخب جناب آقای مهندس نقی کریمی (که هر کجا هست خدایا به سلامت دارش ...) ایشان با سلامت اخلاقی و اقتصادی و توانمندی ویژه مدیریتی در حوزه های  اداری و عمرانی و خدماتی و با روحیه بسیجی و جهادی و رعایت موازین قانونی و اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر، به معنای واقعی کلمه عملگرایی  و آبادگری را در کنار تقوای سیاسی و اعتقادی به شهر ارومیه به ارمغان آوردند.

 

2اما دوره دوم شورای اسلامی شهر ارومیه حال و روز دیگری به خود گرفت. سهم خواهی سیاسی و دخالت های خاص استاندار غیر بومی و چند گانگی اعضاء شورا، موجبات افول خدمت رسانی و عدم ثبات  مدیریتی را برای شهر ارومیه فراهم آورد که علیرغم انجام وظایف ذاتی، عملکرد شاخص و جهادی را در کارنامه خود نشان نداده و تاثیر گذاری خاصی در زندگی روزمره مردم نداشت.

 

3در نهایت اعضای شورا در دوره سوم و چهارم  با عبرت گیری از ناکامی های دوره دوم و تجربه مفید دوره اول و با حضور گرایش های مختلف سیاسی و مذهبی مسیری را برای خدمت رسانی انتخاب نمودند که علیرغم تغییر شهرداران، ثبات مدیریتی در شهرداری و ارکان آن فراهم گردید و افق های روشنی برای توسعه و عمران شهری ارومیه بویژه در سال پایانی دوره سوم و سه سال در دوره چهارم فراهم آمد.

 

قطعا" حرکت به سوی شهری ایده آل و آرمانی با شاخص های زیبا، پاک، سبز و روان در سایه تداوم همدلی و تعامل مقدور بوده و سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت. آنچه که این مهم را فراهم خواهد آورد عملگرایی توام با رعایت تقوا و اخلاق محوری و انضباط اقتصادی می باشد و چنانچه این موضوعات در کنار هم قرار نگیرند، حتی اگر عمران و توسعه ای اتفاق بیافتد، پایدار نبوده  و خسارت و زیان نهایی را برای منابع و منافع شهری پدید می آورد.

 

و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین

 

رسول اصغرزاده

رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان غربی

 

تعداد نمایش ها (478)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان