مراحل طرح و تصویب شیوه نامه نظارتی در شورای اسلامی شهر ارومیه
بررسی عملکرد نظارتی شوراها در طی سه دوره فعالیت آن ها بیانگر فقدان وحدت رویه و شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت محلی و خصوصا" شهرداری هاست .
لطیفه مبیّن عضو هیئت رئیسه و کمیسیون نظارت شورا در گفتگو با روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار داشت کمیسیون نظارت به منظور بررسی و اعمال نظارت دقیق بر حسن اجرای مصوبات و کلیه اموری که نظارت بر آن ها بر اساس قوانین و مقررات موضوعه بر عهده شورای اسلامی شهر قرار گرفته است ایجاد میشود . کمیسیون نظارت و پیگیری در شورای اسلامی شهر با شرکت رییس و نماینده ای از کمیسیون های اصلی و یکی از منشی های هیئت رییسه که با انتخاب و تصویب شورا تعیین می شود تشکیل می گردد.
مبیّن گفت : طرح شیوه نامه نظارتی شوراهای اسلامی شهر مصوبه شورای عالی استان ها در تابستان سال 1393 جهت بررسی به شورای اسلامی شهر اورمیه تقدیم شد و پس از چندین بار طرح و بررسی در کمیسیون ها و صحن شورا ، بالاخره با یاری خداوند متعال و همت اعضای شورا در شهریور ماه سال 1394 به تصویب رسید و کمیسیون نظارت در راستای نظارت بیش از پیش بر مصوبات کار خود را آغاز کرد .
وی با اشاره به اینکه اولین جلسه کمیسیون نظارت با حضور و ریاست و منشی شورا به عنوان ناظر در مورخه 26/7/94 تشکیل شد که به انتخاب هیئت رئیسه انجامید خاطر نشان کرد با توجه به این که شورای اسلامی شهر در واقع مرجع تصمیم گیری و وضع مقررات شهری است و شهرداری مامور اجرای صحیح آن مقررات است ، لذا شورا موظف است بودجه شهرداری و سایر مقررات و ضوابط را تصویب کند و اجرای صحیح و کامل آن مصوبات و همه خدماتی که بر عهده شهرداری است نظارت داشته باشد .
مبیّن ادامه داد :با توجه به این که شورای اسلامی شهر ها کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری است از این رو توجه بیشتر به شورایی نمودن برنامه ها و نظارت نزدیکتر شوراها بر فعالیت سازمان ها و دستگاه های اجرایی شهرداری ، در شکوفایی هر چه بیشتر توسعه شهری نقش موثر و ثمربخشی خواهد داشت و کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر با استفاده از شیوه نامه نظارتی می تواند باعث اثر بخشی ، شفافیت و کارآمدی نهاد تقنینی و نظارتی ( شورا ) و مدیریت اجرایی محلی و شهرداری شود .
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که یکی از وظایف اصلی شورا نظارت و تدوین شیوه نامه نظارتی است لزوم تشکیل این کمیسیون چیست اظهارداشت : طبق اصل یکصدم تا یکصدو ششم قانون اساسی به صراحت بیان کرده که تدوین و تصویب لوایح ، طرح ها ، برنامه ها و بودجه مدیریت های محلی از سوی شوراهاست . لذا یکی از مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شوراهای اسلامی شهر نظارت بر برنامه ، بودجه و عملکرد و امور اجرایی و مدیریت های محلی خصوصا" شهرداری هاست . ولی بررسی عملکرد نظارتی شوراها در طی سه دوره فعالیت آن ها بیانگر فقدان وحدت رویه و شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت محلی و خصوصا" شهرداری هاست و طبعا" این عدم یکپارچگی و فقدان شیوه مدون و واحد در امر نظارت می تواند کارآمدی ، شفافیت ، اثربخشی در مدیریت را خدشه دار کند . لذا تدوین شیوه نامه نظارتی اعمال وحدت رویه در شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت محلی خصوصا" شهرداری هاست . این شیوه نامه پس از تدوین ، در اجلاس کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان های کشور 3 بار مورد بررسی و باز نگری قرار گرفت و پس از تکمیل در سال 1387 تصویب و به شورای عالی استان ها ارجاع و در آنجا نیز تایید و جهت استفاده در شوراهای اسلامی سراسر کشور به تصویب رسید .