:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
مراحل طرح و تصویب شیوه نامه نظارتی در شورای اسلامی شهر ارومیه

مراحل طرح و تصویب شیوه نامه نظارتی در شورای اسلامی شهر ارومیه

نویسنده: آقای نصیرپور/چهارشنبه, 13 آبان,1394/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
5/0
 

مراحل طرح و تصویب شیوه نامه نظارتی در شورای اسلامی شهر ارومیه

بررسی عملکرد نظارتی شوراها در طی سه دوره فعالیت آن ها بیانگر فقدان وحدت رویه و شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت محلی و خصوصا" شهرداری هاست .

لطیفه مبیّن عضو هیئت رئیسه و کمیسیون نظارت شورا در گفتگو با روابط عمومی شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار داشت کمیسیون نظارت به منظور بررسی و اعمال نظارت دقیق بر حسن اجرای مصوبات و کلیه اموری که نظارت بر آن ها بر اساس قوانین و مقررات موضوعه بر عهده شورای اسلامی شهر قرار گرفته است ایجاد میشود . کمیسیون نظارت و پیگیری در شورای اسلامی شهر با شرکت رییس و نماینده ای از کمیسیون های اصلی و یکی از منشی های هیئت رییسه که با انتخاب و تصویب شورا تعیین می شود تشکیل می گردد.

مبیّن گفت : طرح شیوه نامه نظارتی شوراهای اسلامی شهر مصوبه شورای عالی استان ها در تابستان سال 1393 جهت بررسی به شورای اسلامی شهر اورمیه تقدیم شد و پس از چندین بار طرح و بررسی در کمیسیون ها و صحن شورا ، بالاخره با یاری خداوند متعال و همت اعضای شورا در شهریور ماه سال 1394 به تصویب رسید و کمیسیون نظارت در راستای نظارت بیش از پیش بر مصوبات کار خود را آغاز کرد .

وی با اشاره به اینکه اولین جلسه کمیسیون نظارت با حضور و ریاست و منشی شورا به عنوان ناظر در مورخه 26/7/94 تشکیل شد که به انتخاب هیئت رئیسه انجامید خاطر نشان کرد با توجه به این که شورای اسلامی شهر در واقع مرجع تصمیم گیری و وضع مقررات شهری است و شهرداری مامور اجرای صحیح آن مقررات است ، لذا شورا موظف است بودجه شهرداری و سایر مقررات و ضوابط را تصویب کند و اجرای صحیح و کامل آن مصوبات و همه خدماتی که بر عهده شهرداری است نظارت داشته باشد .

مبیّن ادامه داد :با توجه به این که شورای اسلامی شهر ها کارآمدترین ابزار حکومت محلی برای مدیریت شهری است از این رو توجه بیشتر به شورایی نمودن برنامه ها و نظارت نزدیکتر شوراها بر فعالیت سازمان ها و دستگاه های اجرایی شهرداری ، در شکوفایی هر چه بیشتر توسعه شهری نقش موثر و ثمربخشی خواهد داشت و کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر با استفاده از شیوه نامه نظارتی می تواند باعث اثر بخشی ، شفافیت و کارآمدی نهاد تقنینی و نظارتی ( شورا ) و مدیریت اجرایی محلی و شهرداری شود .

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  که یکی از وظایف اصلی شورا نظارت و تدوین  شیوه نامه نظارتی است لزوم تشکیل این کمیسیون چیست اظهارداشت : طبق اصل یکصدم تا یکصدو ششم قانون اساسی به صراحت بیان کرده که تدوین و تصویب لوایح ، طرح ها ، برنامه ها و بودجه مدیریت های محلی از سوی شوراهاست . لذا یکی از مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شوراهای اسلامی شهر نظارت بر برنامه ، بودجه و عملکرد و امور اجرایی و مدیریت های محلی خصوصا" شهرداری هاست . ولی بررسی عملکرد نظارتی شوراها در طی سه دوره فعالیت آن ها بیانگر فقدان وحدت رویه و شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت محلی و خصوصا" شهرداری هاست و طبعا" این عدم یکپارچگی و فقدان شیوه مدون و واحد در امر نظارت می تواند کارآمدی ، شفافیت ، اثربخشی در مدیریت را خدشه دار کند . لذا تدوین شیوه نامه نظارتی اعمال وحدت رویه در شیوه اعمال نظارت شوراها بر مدیریت محلی خصوصا" شهرداری هاست . این شیوه نامه پس از تدوین ، در اجلاس کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان های کشور 3 بار مورد بررسی و باز نگری قرار گرفت و پس از تکمیل در سال 1387  تصویب و به شورای عالی استان ها ارجاع و در آنجا نیز تایید و جهت استفاده در شوراهای اسلامی سراسر کشور به تصویب رسید .     

تعداد نمایش ها (258)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان