:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
نطق پیش از دستور

نطق پیش از دستور

نویسنده: اسماعیل بهار/شنبه, 23 اردیبهشت,1402/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

گزارش نطق پیش از دستور یعقوب حسینی رئیس کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه در جلسه ۱۸ اردیبهشت صحن شورا 

یعقوب حسینی با تبریک ۱۸ اردیبهشت ماه، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه ای و آرزوی سلامتی، شفای بیماران و کاهش آلام ایشان در روز بیماری های خاص و صعب العلاج؛ ادامه داد:

شهر ارومیه روز به روز در حال گسترش است و به تبع آن رشد حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیررسمی نیز ادامه دارد ، همه اینها که ناشی از مهاجرت های فزاینده ، وضعیت معیشتی و مسایل گوناگون می باشد توسعه نامتوازن فیزیکی شهر و شکل‌گیری مناطق حاشیه ای و اسکان غیررسمی را در پی داشته طوری که طبق آمارهای غیررسمی یک سوم شهر را سکونت‌گاههای غیررسمی و حاشیه نشین در برمی گیرد و به تبع آن آسیب های اجتماعی، بزهکاری، از بین رفتن زمین های کشاورزی،  بافت فرسوده، و سایر مقوله‌ها را در پی دارد. 

از این رو نیاز هست که توجه ویژه‌ای به این امر بشود ، عنایت داشته باشید که این حجم عظیمی از جمعیت بسیاری از امکانات خدماتی رفاهی آموزشی بهداشتی و غیره کم برخوردار و یا حتی نا برخوردار است و نیاز هست که به فوریت و با برنامه به محلات ورود کنیم. 

گسترش دستگاه بوروکراتیک شهرداری و ساختارهای آن برای توسعه شهری یک امر اجتناب ناپذیر بوده است ولی در موازات آن در نطر گرفتن کار مطالعاتی هست. 

اما مهمتر از همه آنها نقش نخبگان در مشارکت و مدیریت شهری است که نادیده گرفته شده این نادیده گرفتن ها که به دوره ها و سال های گذشته برمی گردد و همین غفلت سبب پیامدهای ناگوار است که امروز دامنگیر شهر ما شده است.

جریان متصلب شهری تماماً ناشی از بی توجهی به فرآیند های روز علمی و بی‌باوری به تحقیقات و مطالعات میباشد.

به سوی حکمروایی مطلوب شهری در حرکتیم، حکمروایی شایسته که در قلب آنها شفافیت، مشارکت اجتماعی، حاکمیت قانون، مسئولیت‌پذیری، عدالت و پاسخگویی وجود دارد. که نیازمند دانش نخبگان می باشد. 

در گذشته نه تنها به نقش نخبگان توجه نشده بلکه مانند محلات حاشیه نشین نخبگان را نیز حاشیه‌نشین کرده اند و امروز نیاز هست که جریان نخبگان به سمت مدیریت شهری برگردد و رویکرد اجتماعی محوری که امروز در مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته از همین تریبون اعلام می کنیم که به شما نخبگان برای آبادانی و رشد این شهر نیاز داریم.  

روی صحبتم با نخبگان هست: در بدو ورودمان به شورا شاهد پروژه‌های بزرگ زمین گیر شده، خلأ سرمایه گذاری، بدهی های کلان و ساختار نامطلوب اداری، پولی، مالی و نیروی انسانی بودیم که خوشبختانه به مدد فعالیت های مجموعه مدیریت شهری، امروز توانسته ایم به یک ثبات نسبی دست پیدا کنیم و استارت پروژه‌های عمرانی خرد و کلان زده بشود.

اما آن چیزی است که اهمیت بیشتری دارد کار تخصصی، نخبگانی و انجمنی است، رویدادهای علمی، همایش ها، استارت آپ ها که توسط نخبگان باید ارائه شود، از این رو هرگونه طرح و ایده برای رسیدگی به محلات کم برخوردار جهت نشاط اجتماعی، شاداب سازی، توانمندسازی اجتماع محلی، مسائل کالبدی و پروژه های محرک شهری شدیدا مورد استقبال ما قرار دارد. 

بنا داریم تا کمیته‌های افتخاری برای مشاوره بوجود آوریم و از هرگونه طرح توسعه‌ای استقبال می‌کنیم و معتقدیم که یک بستری برای تعامل نخبگان که از قضا موجب هم‌ا‌فزایی می‌شود ایجاد کنیم و از دل نشست‌های مشورتی ممکن است طرح‌های خوبی ارائه شود که آنها را کاربردی و اجرایی خواهیم نمود.  تا به سمت حکمروایی مطلوب شهری پیش رویم. 

اعتقاد داریم که نخبگان سفرای جهاد تبیین و دانشمندان بدون چشم داشتی هستند که باید قدر نهاده شوند و از همین رو می‌خواهیم که از طریق بسترهای ارتباطی با هم پیوند بگیریم. 
  
دفتر شورای شهر برای دریافت هرگونه نظر و پیشنهادی آماده است و از حضور نخبگان در کمیسیون نو تاسیس توسعه محلی و بازآفرینی شهری بهره‌مند خواهیم شد و روزهای چهارشنبه را برای دیدار با این عزیزان اختصاص خواهیم داد.

تعداد نمایش ها (23)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان