:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
نگاهی اجمالی به زندگینامه استاد دکترغلامحسین صدری افشار نویسنده، فرهنگ نویس و مترجم نام آشنای ایرانی

نگاهی اجمالی به زندگینامه استاد دکترغلامحسین صدری افشار نویسنده، فرهنگ نویس و مترجم نام آشنای ایرانی

نویسنده: آقای نصیرپور/یکشنبه, 26 اردیبهشت,1395/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

نگاهی اجمالی به زندگینامه استاد دکترغلامحسین صدری افشار نویسنده، فرهنگ نویس و مترجم نام آشنای ایرانی

 

دکترغلامحسین صدری افشار نویسنده، فرهنگ نویس و مترجم نام آشنای ایرانی به سال ١٣١٣ شمسی در خانواده ای اصیل از افشارهای اینانلوی  اورمیه متولد شده است.

تالیف و ترجمه دهها کتاب مرجع و فرهنگ نویسی در بنیاد فرهنگ ایران نامی آشنا از وی در ذهنها تداعی می کند. وی کار فرهنگ نویسی را از سال ٤٥ با فیش نویسی مخزن الادویه آغاز کرد که تا به امروز در دیگر ساحه های مختلف نیز ادامه دارد. از سال ٤٧ تا ٥٩ مسئولیت انتشارات علمی وزارت علوم را بر عهده داشت.

مطالعه دوازده ساله بر روی تاریخ علم و ترجمه اولیه کتاب تاریخ علم جرج سارتن از سال ١٣٥٣ تا ١٣٥٧ و نهایتا ترجمه و چاپ کتاب در شش جلد و بیش ازچهار هزار صفحه در سال ١٣٨٣ از نکات برجسته فعالیتهای ایشان می باشد. در کنار این اثر گرانسنگ دکتر صدری افشار کتابهای ارزشمندی همچون تاریخ ریاضیات در ٢ جلد، انگلیسیان در ایران، معماری ایران، کاکل طاووس، از سنایی تاسعدی، گفتارها در تاریخ علم، داستانهای پهلوانی کوراوغلو و ... را نیز ترجمه کرده اند.

از تالیفات خود دکتر صدری افشار نیز می توان به آثاری مانند کتابنامه علوم ایران، تاریخ ایران، سرگذشت سازمانها و نهادهای علمی و آموزشی در ایران و مجموعه فرهنگهای معاصر با یازده عنوان متفاوت با همکاری خانمها نسرین حکمی و نسترن حکمی اشاره کرد. همچنین کتاب فرهنگ معاصر فارسی ایشان در سال ١٣٧٧ به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شده است.

جدای از اینها ویرایش و تهیه کتابهایی نظیر دو سند از انقلاب مشروطه، ماثر سلطانیه «تاریخ جنگهای ایران و روس» و دانش برای همه در سیزده جلد بیانگر سختکوشی و همت وافر ایشان می باشد. مجموعه شعرهای وی نیز در سه جلد و تحت عنوان ابرهای سرگردان، آوای جان و نیایش هر سه در دهه سی شمسی به چاپ رسیده است.

استاد غلامحسین صدری افشار در کنار همه این آثاری که از خود به یادگار گذاشته اند از فعالیت های مطبوعاتی نیز غافل نمانده است. وی به همراه زنده یاد دکتر پرویز شهریاری استاد برجسته ریاضی طی سالهای ١٣٤٥ ـ ١٣٤٨ ماهنامه سخن علمی را شکوفا می کند. سالهای ١٣٥٦ ـ ١٣٥٨ به تنهایی مدیریت فصلنامه آشنایی با دانش دانشگاه آزاد ایران را بر عهده می گیرد فعالیت های حرفه ای خود در مطبوعات را با مدیر مسئولی و سردبیری ماهنامه علمی و فرهنگی هد هد ما بین سالهای ١٣٥٨ ـ ١٣٦١ ادامه می دهد و از سال ١٣٨٦ به بعد عضو هیئت تحریریه فصلنامه بازتاب می باشند.

غلامحسین صدری افشار گرچه سالیان درازی است که ساکن شهر تهران می باشد ولی همواره به زادگاهش اورمیه و یا همانطوری که استاد نامش را خطاب می کند یعنی «اورمو»  عشق می ورزد و چند روزی از ایام سال را در اورمیه سپری می کند.


تعداد نمایش ها (358)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان