چهارصد میلیارد ریال برای ساماندهی مناطق حاشیه ایی و محروم شهر در سال 93 هزینه شده است
گفتگویی تفصیلی پيرامون مهمترين پروژه هاي عمراني شهرداري، نسبت خودرو به جمعيت شهر اروميه، وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي شهر از لحاظ فرسودگي آلايندگي و ميزان حاشيه نشيني در اروميه با محمد ستارپور رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر ارومیه انجام داده که حاصل آن از نظر می گذرد.
از مهمترين پروژه هاي عمراني شهرداري اروميه بفرمایید؟
مهمترین پروژه هایی که در حال حاضر می توان از آنها نام برد تقاطع غير همسطح ابوذر اروميه است كه در دهه فجر به اتمام مي رسد، پروژه آذربايجان كه عمليات اجرايي آن شروع شده و عمليات اجرايي تقاطع غير همسطح جاده سرو با كمربندي كه در در حال اجرا است و همچنین پارک ساحلی طلائیه در خیابان دفاع مقدس که عملیات کاشت فضای سبز در حال اتمام است .
تصور می رود این شهرستان در بحث تعداد خودرو نسبت به جمعیت در کشور پس از تهران قرار گرفته باشد، آیا این طور است؟ این موضوع چه تبعاتی در پی داشته است؟
تعداد خودرو نسبت به جمعيت شهر اروميه در سطح بالايي است در حال حاضر حدودا 250 هزار دستگاه خودرو در سطح شهر در حال تردد هستند.
در فرهنگ اهالی ارومیه رغبت مردم به استفاده از خودروهاي شخصي بيشتر است و اقبال عمومي از وسايط نقليه عمومي در سطح بسیار پائینی قرار دارد.
بيش از 70 درصد خودروها ي ما در اروميه تك سرنشين هستند و هر چقدر هم خيابان و تقاطع غير هم سطح احداث مي شود چون ميزان استفاده مردم از خودروي شخصي بالا است مشکل ترافيك هنوز در بعضي از نقاط شهرلاينحل مانده است.
وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي از لحاظ فرسودگي و ميزان آلايندگي آنها را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
نزديك به 70 درصد الودگي هوا ناشي از سوخت خودروهایی است که در سطح شهر تردد می کنند.
در اين آلايندگي هاي شهر ناوگان حمل و نقل عمومی هم بی تاثیر نیستند اما در برابر 250 هزار خودرو شخصی ناوگان هاي شهري نقش کمتری دارند.
در بحث تاكسي ها بيش از 30 درصد ناوگان ما فرسوده هستند و عمرشان بيش از 10 سال است و در اتوبوس ها نیز 15 تا 20 درصد آن ها فرسوده هستند وعمرشان بيش از 10 سال است كه باید در این حوزه تمهیدات لازم انجام پذیرد .
يكي از اولويت هاي اعتبارات بودجه ما در سال 94 بهسازي و نوسازي ناوگان عمومي است.
درباره تصمیم گیری هایی که برای امتداد خیابان امام (ره) اتخاذ شده بفرمایید که بالاخره قرار است در پادگان سابق لشگر 64 پیاده ارومیه چه اتفاقاتی بیافتد؟
طرح مطالعاتي محل آماده است. از نظر شوراي اسلامی شهر، شهرداري و استانداري در این زمینه اتفاق نظر است كه بيشتر به صورت فرهنگي، اجتماعي از این قسمت شهر استفاده شود و فضای سابق حفظ شود.
به نحوی نباشد نباشد که از این منطقه برای ايجاد مجتمع هاي مسكوني، تجاري و اداري استفاده شود چراكه آنجا به نوعي تنفس گاه شهر محسوب می شود و نقش تعامل تاريخ با طبيعت شهر ما را دارد.
یکی از مطالبات مردم نیز هست که فضای پادگان سابق محلی برای تعاملات اجتماعي ، تجمعات عمومي باشد و کارکرد اجتماعی ، فرهنگی فضای موجود مد نظر باشد.
چند درصد مردم اروميه حاشيه نشين هستند؟
ستارپور: شهر اروميه نزديك به 1000 هكتار سكونت گاه هاي غير رسمي دارد كه اخير 700 هكتار از آن به محدوده قانوني شهر اضافه شده و حدودا 20 درصد جمعيت اروميه در سکونتگاههای غیر رسمی زندگي مي كنند.
وضعيت شهر ارومیه در حاشيه نشيني نسبت به بعضي از شهرهای کشور چندان هم ناراضي كننده نيست، چون در سال های اخیر توانمندسازي هايی نظیربهسازي و بازسازي در اين مناطق صورت گرفته و از نظر جدول کشی و آسفالت هم اکنون از وضعيت مطلوب برخوردار هستند اما متاسفانه از لحاظ استحکام ساختمان ها به شدت آسيب پذير هستند.
نظر شهرداري و شوراي شهر هم اين است كه هر كس بخواهد ساختمان خود را در اين بافت ها و سكونت گاه ها بهسازی و يا حتي تخريب كند که از نو بسازد از تسهيلات ويژه اي برخوردار خواهد شد.
از دلايل عمده حاشيه نشيني چيست؟
مهاجرت و عدم تامين مسكن مناسب از جمله عوامل تشکیل سکونت گاه های غیر رسمی است.
از خدمات شهرداري براي حاشيه نشينان بفرماييد؟
این خدمات همانند خدماتي است كه به ساير مناطق داده مي شود چراکه توزيع عادلانه خدمات شهري در تمام مناطق و محلات شهر يكي از سياست هاي شورا است.
نظافت و دفع پسماندهاي اين مناطق ، جدول گذاري، آسفالت و احداث كانال هاي دفع آب هاي سطحي و ایجاد تقاطع هاي غير همسطح از جمله خدمات ارائه شده برای محلات حاشیه نشین شهر ارومیه است و نزديك به 40 ميليارد در سال 93 براي مناطق حاشيه شهرارومیه اعتبار صرف شده است.
منبع : اروم نیوز