:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
در موسم «فجر انقلاب» نیازمند «فجر قلم» هستیم

در موسم «فجر انقلاب» نیازمند «فجر قلم» هستیم

نویسنده: آقای نصیرپور/شنبه, 02 بهمن,1395/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

در موسم «فجر انقلاب» نیازمند «فجر قلم» هستیم

یادداشت : دکتر محمد رضا علیزاده امامزاده

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه

بسمه تعالی

با بررسی متون صدر انقلاب و بعد از آن، در بین همه صفات و مشخصه­هایی که برای انقلاب اسلامی ایران و پیروزی آن بیان شده است مسلما بهترین وجه تسمیه «فجر» انقلاب بوده و است. چرا که در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، و نیز بافت فرهنگی جامعه، تغییرات بنیادینی به معنای واقعی بوجود آمد. در بازطراحی و پیاده­سازی ساختار جدید، دستورات و مبادی بنیادین دین مبین اسلام سرلوحه کار قرار داده شد و بدین­ترتیب سعی شد رگه­های معنویت اسلام در تمام بافت­های ساخت اجتماعی نمود داشته باشد. از مهمترین ساخت­های اجتماعی که در دوران بعد از انقلاب توجه ویژه­ای به آن شده است انقلاب فرهنگی، آموزش عالی و توسعه همه جانبه آن است. در این زمینه می­توان به سخن ماندگار رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خمینی کبیر (ره) اشاره نمود که فرمود «دانشگاه کارخانه انسان­سازی است». ما حصل این تلاش و توسعه، در ارتقاء جایگاه و رتبه علمی ایران در سال 2015 نمود پیدا کرد که بر اساس شاخص­های پایگاه اطلاعاتی Scimago ایران در منطقه در رتبه اول قرار گرفت. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، یک موج خبری بسیار بزرگتر و تاثیرگذارتر تحت عنوان «سرقت ادبی و بداخلاقی دانشمندان-محققان ایرانی» روی خروجی سایت­های محافل علمی و نیز خبرگزاری­های جهان قرار گرفت. طوری­که حلاوت کسب رتبه برتری در توسعه علم را خنثی کرده و اندیشمندان کشور در حالت دفاعی قرار گرفتند. همین دو رخداد پی­در­پی بسیار جای تامل دارد به طوری که نیازمند اقدام به «فجر»ی دیگر، این بار در حوزه تولید و توسعه علم بسیار شدید احساس می­شود.البته لازم به ذکر است که این احساس از مدت­ها پیش وجود داشته و در مقالات مختلفی مطرح شده است. در این راستا، نیازمند است در موضوعات پیشنهادی زیر -که بعضی از اهم مباحث مرتبط و مطرح در این حوزه است- اقدامات جدی و «فجر»گونه صورت گیرد.

الف) با بررسی متون مرتبط، آنچه که بیش از همه نمود پیدا می­کند عدم ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه است. به اذعان متخصصان امر، در ساختار اجتماعی ایران، دانشگاه و صنعت هر کدام بسان جزایر منفردی می­مانند که اهداف و دغدغه­های خاص خود را داشته و در بافت فعلی، برای حل مشکلات مطرح در هر حوزه، از ظرفیت همدیگر سود نمی­برند. یافته­های تحقیقات مختلف عوامل مختلفی را برای این وضعیت برشمرده­اند که عدم وجود سازوکار و سیاست­گذاری­های مناسب، عدم وجود اعتماد متقابل، عوامل فرهنگی و ... از مهمترین عوامل هستند.

ب) در این راستا دومین نکته­ای که نیازمند توجه و بازطراحی مجدد است ارتباط بین آموزش و پژوهش در بستر آموزش عالی است. مسلما کسب رتبه برتر در منطقه بر اساس تولیدات علمی حاصل برجستگی این ارتباط است. چرا که در بستر آموزش عالی، توجه به امر تربیت نیروی انسانی متخصص با تاکید و تکیه بر آموزه­های اسلامی در اولویت بوده است. اما با بررسی متون مرتبط، نکته و شکاف بزرگتری که در این زمینه مطرح است عدم توجه کافی به تاثیرگذاری اجتماعی-اقتصادی (Socio-economic Impact) این ارتباط است که یافته­های پژوهشی دلالت بر بسیار ضعیف بودن آن دارند. لذا جامعه علمی ما نیازمند انقلابی «فجر» گونه­ی دیگر در این زمینه نیز هست.

ج) به عنوان یک دانشگاهی، سومین موضوعی که کاملا بارز و قابل لمس بوده و احساس می­کنم به یک انقلابی «فجر»گونه نیاز عاجل دارد. ناقص بودن و یا به عبارت بهتر، جامع و همه جانبه نبودن بعضی از شاخص­های کیفیت­سنجی آموزش، پژوهش، منابع آموزشی و تولیدات پژوهشی در بستر آموزش عالی است. چرا که به اذعان اکثریت قریب به اتفاق یافته­های پژوهشی حوزه­های مختلف، اتکا به شاخص­هایی از قبیل تعداد استنادات، ضریب تاثیر نشریاتی که مقالات و آثار پژوهشی در آنها چاپ می­شود، شاخص هاش (H-Index) محققان و غیره، تاثیراتی از قبیل رشد و توسعه یک جانبه در امر تولیدات علمی داشته و جنبه تاثیرگذاری اجتماعی-اقتصادی آن که مهمتر است تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است. در یک چنین بستری ممکن است بعضی از افراد شبه محقق، با استناد به شاخص­های کمی مورد قبول سازمان­های ذی­ربط، بداخلاقی­هایی نیز مرتکب شوند. فکر می­کنم 58 مقاله retracted شده در نشریات توسط ناشر اشپرینگر در این چارچوب قابل پیش­بینی است.

از این­ رو انتظار می­رود در این ایام که یادآور خاطرات پیروزی انقلاب «فجر» گونه اسلامی ایران است، انقلابی فجر گونه دیگری نیز در حوزه آموزش عالی، علم، دانش، صنعت، آموزش و پژوهش در بافت و ساختار جمهوری اسلامی ایران روی بدهد که مسلما حاصل این سیاستگذاری دستیابی به دانش بومی سطح بالاتر، سطح رفاه اجتماعی بهتر و سطح اقتصادی- صنعتی مستقل­تر است.

تعداد نمایش ها (197)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان