:

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار و گفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است.


پرتال اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر ارومیه
اخبار و رویداد ها
گفتگوی اختصاصی با پرویز ذاکر از پیسکسوتان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس

گفتگوی اختصاصی با پرویز ذاکر از پیسکسوتان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس

نویسنده: آقای نصیرپور/ﺳﻪشنبه, 25 آبان,1395/دسته ها: اخبار

رتبه بندی این مطلب:
5/0

 

پای خاطرات پیشکسوتان اطلاعات قرارگاه حمزه سیدالشهداء ( ع )

گفتگوی اختصاصی با پرویز ذاکر از پیسکسوتان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس

سیدهادی ذاکر معروف به پرویز ذاکراز رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس  به بیان خاطرات و نقش نیروهای اطلاعاتی در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن و همچنین به بیان لزوم انتقال تجارب این عزیزان به نسل های بعد پرداخته، آن چه می خوانید گفتگوی اختصاصی است با این رزمنده و پیشکسوت جهاد و شهادت ...

انتقال تجربیات جنگ به نسل جدید یک تکلیف است .

بیان یاد و خاطره و تجربیات رزمندگان دوران دفاع مقدس برای ما که به کاروان آنها ملحق نشده ایم تکلیف است .

بنده در سه نقطه و قسمت از سپاه انجام وظیفه کرده ام که شامل فرماندهی ، عملیات و اطلاعات بوده است و در جنوب نیز در عملیات آزادسازی خرمشهر و عملیات بدر حضور داشتم و به همراه شهید باکری در محاصره آبادان حاضر بودم .

اما چون منطقه ما از حیث ناامنی قابل توصیف نبود در این منطقه ماندگار شدیم تا خدمت کنیم . علیرغم سن کم و نداشتن آموزش های لازم خداوند متعال عنایت خود را از ما دریغ نکرد و با بهره گیری از نیروهای بومی منطقه توانستیم در شرایط خاص منطقه در مقابل 300 تا 400 هزار نفر از ضد انقلاب ها  و حزب های منطقه مقاومت و ایستادگی کنیم .

برخی از مناطق استان حتی در دست این حزب ها بود و در مردممنطقه ایجاد رعب و وحشت کرده بودند تا بر منطقه تسلط بیابند.

اما با راه اندازی قرارگاه حمزه ( ع ) در این منطقه با فرمان و تدابیر فرمانده کل قوا منطقه از نظر نیروی نظامی تقویت شد .

ما در دو جبهه نابرابر می جنگیدیم یکی در جبهه عراق و دیگر در جبهه شمال غرب کشور ، به گونه ای که ما در خود ارومیه شب ها نمی توانستیم احساس امنیت کنیم .

نباید تجربه را دوباره تجربه کرد ، در 200 سال گذشته همواره مرزهای ما آبستن حوادث مختلف بوده اند .

مبنای کار شهید باکری و شهید امینی بهره گیری از نیروهای بومی و مردمی بود .

وقتی شهید مهدی باکری در حال فعالیت بودند و شهید امینی فرمانده سپاه ارومیه بود بیشترین بهره را از نیروهای بومی گرفتند .

برای مثال شخصی به اسم مصطفی سلطانی که ملحق به این نهاد انقلابی شد آن هم در شرایطی که منطقه نا امن و آلوده بود از طریق فرمانده عملیات مناطقی را شناسایی کردند و اطلاعاتی را کسب کردند و در پی آن در یک مقطع زمانی در سال 60 که قضیه کنگره 4 رخ داد و تعدادی طی آن رخ داد از ارکان حزب جدا و به سمت نظام جمهوری اسلامی آمدند که ما از فرصت بهره جسته و در مناطق شناسایی شده بیشتر حضور یافتیم .از جمله این مناطق که به صورت ویژه می توان از آن یاد کرد مناطق صومای برادوست بود و این امر بهانه ای شد برای انجام گرفتن پاک سازی هایی در منطقه تا اشنویه.

قاطبه مردم کردستان عشق به امام ( ره ) داشتند .

باید گفت قاطبه مردم کردستان عشق به امام ( ره )  داشتند اما احاطه ضد انقلاب بر منطقه ترس و وحشت را بر منطقه حاکم کرده بود و این موضوع عملیات شناسایی و اطلاعات را سخت می کرد که اگر در جمع آوری اطلاعات  و اخبار نیروهای فداکار و نیروهای بومی وجود نداشتند شاید اطلاعاتی ها و نیروهای سازماندهی شده سپاه هم موفق نمی شدند .

برای مثال در مقطعی تیپ قزوین وارد منطقه دره شهدا می شود ولی چون به منطقه اشرافیت نداشتند و از اطلاعات لازم برخوردار نبودند تعدادی ضد انقلاب برآنها مشرف می شوند و عده ای از آنها و ادواتشان را از بین می برند .

ما در جنوب و شمال غرب در هر برهه ای از زمان که با اطلاعات قوی حرکت کردیم و دقیق موقعیت دشمن را شناسایی و ترتیب آنها را محاسبه کردیم در کمال توانمندی حتی اگر امکانات هم نداشتیم می دانستیم از کجا به دشمن ضربه بزنیم .

استفاده از تکنیک و تاکتیک خود دشمن بر علیه آنها از رموز موفقیت در عملیات ها بود .

ما در جنوب در تیپ بدر به شناسایی رفتیم و بنده برای اولین بار برای این امر می رفتیم و احساس کردم در شب می توان به نزدیک ترین نقاط دشمن دست یافت و به اطلاعات لازم دسترسی پیدا کرد و به نیروهای عملیاتی انتقال داد .

با توجه به احساس نیاز آن زمان ، به صورت کلاسیک در آن برهه گردان ها و گروه های پیشمرگه راه اندازی کردیم و چون منطقه وسیع بود و جواب نمی داد پایگاه های استقرایی راه اندازی شد تا جای پایی برای حمله به دشمن باشد . گروه های کوچک حزب الله و کمین و شناسایی را نیز در راستای تسلط بیشتر بر منطقه راه اندازی کردیم و آنچه که بیشترین ضربه را به دشمن وارد کرد گروه های کمین و شناسایی و حزب الله بود و عین رفتار و تاکتیک دشمن را حتی قوی تر از آن را برای خودش عملیاتی می کردیم . در این میان از نیروهای بومی بیشتری بهره گیری کردیم و گزارشان را به عقبه رساندیم تا بتوان بر دشمن چیره شد ،

 در این میان عوامل دشمن حتی گاهی با گروه های شناسایی ما درگیر می شدند ولی گروه های اطلاعاتی ضرباتی بر آنها وارد می کردند .

 

اگر این تدابیر شناسایی در مورد دشمن نبودند و مردم بومی منطقه ما را یاری نمی کردند ما هرگز به این آسانی شاهد استقرار امنیت پایدار و موفق به پیروزی نمی شدیم و شجاعت فرماندهان در این جا بسیار موثر بود .

جمهوری اسلامی ایران دارای بیشترین و بالاترین درجه امنیت در منطقه است .

جریان نقده در تاریخ استان حاوی درس های آموزنده ای است و این جمع آوری تجربیات موجب ماندگاری آنها می شود که مطالعات آنها موجب می شود تا با هوشیاری بیشتری در عرصه حضور داشته باشیم و این تجربه حاصل شده به بهای خون شهدا و رشادت نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی حاصل شده است . هم اکنون ما دارای بالاترین درجه امنیت در منطقه هستیم و این پیشرفت های حاصله از حیث تسلیحات نظامی و موشک های دوربرد و توانمندی های ویژه که به نظام عارض شده است واقعا دشمن که در راس آن آمریکا و صهیونیست ها هستند را مات و شگفت زده کرده است .

این موفقیت ها حاصل حقانیت این انقلاب است  و بیانگر این است که مسیر ، مسیری درست و حرکت، حرکتی صحیح است .

نباید اجازه دهیم دنیا و کشورمان به دست عربده کش ها بیافتد چرا که همچنان که از اول انقلاب نوک پیکان دشمنان به سوی نظام اسلامی بوده این حرکت همچنان ادامه دارد ، هر چند که تلاش های رزمندگان اسلام اجازه تعدی را به دشمنان نداده و نمی دهد .

تعهد به شهدا و آرمان های انقلاب را نباید به فراموشی سپرد .

ما به خون شهدا و نظام اسلامی تعهد داریم و نباید آن را فراموش کنیم تا بتوانیم از دستاوردهای انقلاب مواظبت کنیم . باید قدرت تجزیه و تحلیل و دشمن شناسی و بصیرتمان به حدی شود که روزی با شمشیر ما را از خواب بیدار نکنند .

وعده های خداوند هر روز محقق می شوند و ایران در جایگاه شایسته خود ایستاده است و توطئه گران نابود شده اند . دشمنان در صدد نابودی ایران اسلامی و پیاده سازی نیروهای خود بودند  اما متوجه شدند که به این راحتی نمی شود بر ایران مسلط شد و هم اکنون ما تجربیات بسیاری به دست آورده ایم که به بهای خون چند صد هزار شهید حاصل شده است .

دشمن هرگز قوی نیست و تقویت نقاط ضعف ضروریست .

در قرارگاه حمزه ( ع ) زمانی بنده مسئولیت اطلاعات بسیج را داشتم و بسیار نگران لانه سازی گروهک ها بودیم و دستور داشتیم تا شناسایی این افراد را انجام دهیم ، ما با بهره گیری از پایگاه های بسیج و ظرفیت مردمی از این رویداد نیز سربلند بیرون آمدیم و این نشان از تدبیردر آن زمان بود .

 به گفته شهید بروجردی دشمن قوی نیست چرا که نقاط ضعف ما دشمن را توانمند می کند و باید ما سعی در تقویت نقاط قوتمان داشته باشیم .

اگر انسجام خود را حفظ کنیم و هدفمند حرکت شود و غفلت نکنیم دشمنان نخواهند توانست بر ما غالب شوند .

خانواده ها ، فرزندان شهدا و ایثارگران سرمایه های نظام هستند .

نباید یاد و خاطره شهدا را به فراموشی سپرد و باید همیشه تجلیل و قدردانی از این شهدا را مورد توجه قرار داد ، این خانواده ها سرمایه های نظام هستند .

قدرت و قوت ما نسبت به گذشته چندین برابر ارتقا یافته اگر هدفمند حرکت کنیم ، چرا که در غیر این صورت یا به انزوا می گروند یا دشمن بر روی آنها سرمایه گذاری می کند
منبع :

ماهنامه یاد یاران.

تعداد نمایش ها (161)/نظرات (0)

کلمات کلیدی:

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر
آمار بازدید
دی ان ان